Barnett pracował przez 32 lata, do swojej emerytury w 2017 r., dla Boeinga, amerykańskiego koncernu lotniczego, producenta m. in. Boeinga 737 - samolotu pasażerskiego, którego awarie wzbudziły podejrzenia amerykańskiej Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB).
Po przejściu na emeryturę 62-letni Barnett rozpoczął walkę sądową przeciw swojemu byłemu pracodawcy. Oskarżył firmę o oczernianie go "i utrudnianie mu kariery z powodu kwestii, na które zwrócił uwagę". Zarzuty te zostały odrzucone przez Boeinga - podaje w swoim materiale BBC.
Lekceważenie usterek technicznych
Amerykanin od 2010 roku był testerem jakości w fabryce w North Charleston, gdzie produkowane są samoloty Boeing 737. W 2019 roku w rozmowie z BBC sygnalizował, że Boeing zmusza pracowników do lekceważenia usterek technicznych, aby nie zatrzymywać produkcji, przez co samoloty produkowane są z wadliwie działającymi częściami.
Barnett powiedział BBC, że wadliwe części były wręcz wyjmowane ze śmietników i montowane w samolotach, aby przyśpieszyć produkcję. Podczas wywiadu podał też, że w testach aparatury tlenowej w samolotach Boeing 737 25 proc. aparatury okazała się nie działać prawidłowo, co oznaczało, że jedna na cztery maski tlenowe mogłyby nie zadziałać w razie wypadku.
John Barnett powiedział, że ostrzegał swoich zwierzchników, ale żadne działania nie zostały przedsięwzięte. Boeing zaprzeczał tym doniesieniom, ale w 2017 roku część z doniesień Barnetta została potwierdzona prze amerykańskiego regulatora, Federalną Administrację Awiacji (FAA), i Boeing został zobligowany do zajęcia się wykrytymi problemami.
Przyczyna śmierci
Jak podał koroner, powodem śmierci sygnalisty były rany, które sam sobie zadał. Ciało Barnetta zostało znalezione w drodze do Charleston, gdzie miał zeznawać w sprawie Boeinga.
Boeing poinformował w oświadczeniu, że "jest nam niezmiernie smutno z powodu śmierci naszego byłego pracownika".
Śmierć Johna Barnetta nastąpiła w czasie, kiedy Boeing i dostawca części Spirit Aerosystems znajdują się w ogniu krytyki z powodu serii awarii. Ostatnia poważna awaria nastąpiła w najnowszym samolocie Boeinga - Boeing 737 MAX - w którym awaryjne drzwi odpadły chwilę po starcie z lotniska w Portland w USA.