Dokument o numerze 1271/AK/92/2010/11 zatytułowany "Uwagi Akredytowanego Przedstawiciela Polski przy Międzypaństwowym Komitecie Lotniczym do projektu raportu końcowego z badania katastrofy lotniczej samolotu TU154 –M, która wydarzyła się w dniu 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem" został sporządzony 30 listopada 2010 r.

Reklama

Osoby odpowiedzialne w Moskwie nakazały służbom kierowania lotami lotniska Smoleńsk "Północny" sprowadzenie samolotu Tu-154 M do lądowania pomimo wielokrotnych monitów w tym zakresie kierownika lotów i wiedzy, że warunki na lotniku są wielokrotnie niższe niż minimalnie dopuszczalne do lądowania tego typu samolotu i bezpieczne lądowanie jest praktycznie niemożliwe - cytuje raport niezalezna.pl.

Według raportu, autorstwa Klicha, to Rosjanie wprowadzili załogę Tu-154 M w błąd odnośnie położenia samolotu: Zbyt późne podanie komendy "Horyzont" uniemożliwiło załodze bezpieczne wyprowadzenie samolotu do lotu poziomego i było jedną z przyczyn katastrofy.

Niezależna.pl podaje, że dokument został przekazany do komisji Jerzego Millera, która nie uwzględniła kluczowych tez raportu.