Ludzie nie mają zaufania
Czy to znaczy, że specjaliści zajmujący się na co dzień rozwiązywaniem problemów społecznych nie mają do powiedzenia tak wiele niż politycy? Choć organizacje, w których pracują wykonują ogromną pracę na rzecz dobra wspólnego, przedstawiciele tzw. trzeciego sektora nie są zapraszani do programów. Wyjątkiem są marginalne sprawy aferalne z udziałem organizacji pożytku publicznego, na które media nie żałują miejsca w gazetach i czasu antenowego.
Nic zatem dziwnego, że gdy brakuje pozytywnych informacji, a programy o organizacjach pożytku publicznego pojawiają się na antenach o przypadkowych porach, społeczeństwo albo nie ma pojęcia o działaniach trzeciego sektora, albo traktuje je jako tematy mało interesujące. Skutek: ludzie nie mają zaufania do organizacji pożytku publicznego.
Druga strona medalu
Sporo winy leży tu po stronie polityków. To oni delegują osoby zarządzające mediami publicznymi, przez co w rezultacie w pełni je kontrolują, decydując przy tym o zmianach personalnych i programowych. Można przypuszczać, że outsourcing zastosowany w TVP zepchnie na daleki plan w czasie antenowym problemy istotne z punktu widzenia społecznego. 1 lipca 2014 roku 350 dziennikarzy z TVP S.A. pożegnało się z etatami, trafiając do... jednej z agencji pracy tymczasowej. Pozbawiono oparcia o pracę w firmie macierzystej wielu dziennikarzy podejmujących trudne społeczne sprawy.
Powtarzające się błędy
Jest jednak również druga strona medalu - umiejętności, starania i profesjonalizm samych organizacji. Polskie ustawodawstwo jest unikalne - posiadamy przepisy, dające prawo do bezpłatnego czasu antenowego organizacjom pozarządowym posiadającym status Organizacji Pożytku Publicznego, a oprócz emisji wynikających z rozporządzenia KRRiT, TVP S.A. emituje spoty dodatkowo w TVP Kultura, TVP Regionalna, TVP Historia oraz iTVP HD.
Zgodnie z ustawą na kampanie tworzone przez NGO przeznaczono: 73 godziny centralnie (radio i telewizja) oraz 1168 godzin regionalnie (radio i telewizja). Organizacje OPP nie potrafią tego wykorzystać. W 2013 roku do Komisji ds. Kampanii Społecznych w TVP S.A. trafiły 43 kampanie organizacji pożytku publicznego. W tym roku do sierpniowego posiedzenia do Komisję wpłynęło 28 kampanii OPP. Emisje spotów kampanii społecznych organizacji pożytku publicznego zajmują w sumie ponad 30 godziny rocznie (dane Komisji ds. Kampanii Społecznych). „Podstawowym i powtarzającym się błędem zgłaszanych na Komisję spotów, jest nieodpowiedni punkt wyjściowy materiału – promuje on daną organizację zamiast nagłaśniać problem, którego rozwiązywaniem zajmuje się organizator kampanii” - mówi Weronika Ławniczak, sekretarz Komisji.
Liczy się nie tylko news
Choć musimy uderzyć się we własne piersi, nie jest to winą wyłącznie trzeciego sektora. Spośród 16 lokalnych nadawców, jedynie na stronie TVP Rzeszów znajduje się informacja jakie warunki trzeba spełniać, żeby formalnie można było wyemitować kampanię społeczną. Nie ukrywam, że z radością przyjęłam fakt, że to Podkarpacie, moja mała lokalna ojczyzna, dba o organizacje.
I jeszcze inny pozytywny przykład z medialnej łączki mojej małej ojczyzny. Posiadamy w Radiu Rzeszów audycję, w której są prezentowane ważne dla sektora informacje, często goszczą przedstawiciele organizacji pożytku publicznego, którzy komentują rzeczywistości i dyskutują o problemach, którymi żyje region. Wynika to jednak głównie z zaangażowania dziennikarzy, którzy czują tematy nie zawsze będące łatwymi do sprzedania newsami.
Moje pozytywne doświadczenia
Mamy więc swój głos, mamy czas antenowy. Dlaczego nie potrafimy go wykorzystać? Nie mamy o czym dyskutować? Dlaczego dla mediów jesteśmy atrakcyjni tylko czasem (afera, przekręt). Gdzie ginie prawda o naszej wytrwałej pracy u podstaw, gdzie prezentacja ważnych problemów, postulatów i wniosków, które mogą coś zmienić?
W kontaktach z mediami musimy się jeszcze dużo nauczyć. Jako trzeci sektor musimy nieustannie zabiegać o wsparcie mediów i wykorzystywać istniejące już możliwości. W tych zabiegach o przychylność mediów mogę rekomendować własne, pozytywne doświadczenia. Znajdźmy po drugiej stronie kamery czy mikrofonu osobę, która będzie chciała pokazać ciężką pracę setek ludzi niosących wsparcie drugiemu człowiekowi, zmieniających na lepsze otaczającą rzeczywistość.
*Dyskusja będzie kontynuowana w czasie Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowychna sesji „Media publiczne – stracona szansa” w niedzielę o 17.00 na Uniwersytecie Warszawskim. Sesja odbędzie się w ramach konferencji VII Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych.
ZOBACZ PROGRAM KONFERENCJI 14-15 WRZEŚNIA >>>
Tydzień Obywatelski to czas, kiedy Warszawa staje się stolicą inicjatyw obywatelskich. Od 8 do 13 września warszawiacy mogą brać udział w niebanalnych warsztatach, grach miejskich i happeningach, które pomogą oswoić wciąż zbyt mało znany obszar działań organizacji pozarządowych. Jak przekonują organizatorzy, działania mają służyć integracji społeczności lokalnej – mieszkańców Warszawy, budowaniu postaw i kompetencji społecznych na rzecz współpracy, otwartości, tolerancji, integracji lokalnej i kulturalnej, dialogu społecznego, międzypokoleniowego i międzykulturowego.
ZOBACZ PROGRAM TYGODNIA OBYWATELSKIEGO 8-13 WRZEŚNIA 2014 >>>
Wraz z Tygodniem Obywatelskim rozpoczęło się VII Ogólnopolskie Forum Inicjatyw Pozarządowych, którego celem jest promowanie działań organizacji NGO na zewnątrz oraz zachęcanie do angażowania się w nie kolejnych obywateli.
Wielkim finałem Tygodnia będzie Piknik Inicjatyw Obywatelskich, kiedy to warszawskie Krakowskie Przedmieście stanie się miasteczkiem samorządowym. Na warszawiaków czekać będzie wiele atrakcji m.in. pokazy, warsztaty, happeningi, działania sportowe, wystawy, gry obywatelskie, zabawy dla dzieci. Wśród rozstawionych namiotów, w tzw. przestrzeni wspólnej odbędą się także spektakle teatralne i działania performatywne. Wszystkie będą aktywizujące, promujące pozytywne zachowania oraz przeciwstawiające się negatywnym zjawiskom społecznym.