Naukowcy dokonali zdumiewającego odkrycia podczas 30-dniowej ekspedycji na pokładzie statku badawczego Instytutu Oceanicznego Schmidta. Planowali zbadać podmorski wulkan u wybrzeży Ameryki Środkowej. Tymczasem znaleźli społeczności zwierząt, takie jak robaki rurkowate i ślimaki, żyjące w jaskiniach wulkanicznych pod dnem morskim, odkrywając nieznany wcześniej, ale kwitnący ekosystem. Odkrycia dokonano w ubiegłym roku, ale dopiero teraz zostało ono opisane w czasopiśmie Nature Communications.

W miejscu styku dwóch płyt tektonicznych na dnie Oceanu Spokojnego znajdują się kominy hydrotermalne, czyli otwory w dnie morskim, w których woda morska i gorąca magma spod skorupy ziemskiej łączą się, tworząc rodzaj podwodnego gorącego źródła. Wokół otworów gromadzą się różnorodne organizmy morskie, które wydzielają substancje pomagające bakteriom, małżom, rurkowatym robakom i innym zwierzętom przetrwać na ekstremalnych głębokościach oceanu. Ekosystem wokół otworów wentylacyjnych został szczegółowo zbadany, ale obszary pod otworami w dużej mierze pozostały poza zasięgiem.

Zaskakujące odkrycie

Korzystając ze zdalnie sterowanego pojazdu SuBastian, badacze odsłonili części dna morskiego i odkryli niespodziankę: jaskinie połączone z otworami wentylacyjnymi, pełne gigantycznych robaków rurowych, niektóre osiągające długość do 0,5 metra, oraz innych zwierząt. Odkrycie sugeruje łączność między ekosystemami dna morskiego i pod dnem morskim, umożliwiając rozwój życia w nieoczekiwanych miejscach nad i pod dnem oceanu.

Naukowcy od dawna są zaintrygowani życiem zwierząt skupionych wokół kominów hydrotermalnych i od 50 lat badają te wyjątkowe ekosystemy. Przesuwanie się płyt tektonicznych Ziemi powoduje z biegiem czasu powstawanie nowych kominów hydrotermalnych, a zwierzęta zamieszkujące dno morskie, takie jak robaki rurkowate, kolonizują te nowe kominy w ciągu kilku lat.

Tętniące życie pod morskim dnem

Niektóre badania sugerują, że pod dnem morskim żyją mikroorganizmy, co potwierdzają próbki płynu uwalnianego przez kominy hydrotermalne. Zaobserwowano też robaki rurkowate żyjące kilka centymetrów głęboko w pęknięciach dna morskiego w pobliżu otworów wentylacyjnych, ale zespół badawczy nie był pewien, w jaki sposób maleńkie larwy rurkowatych o długości mniejszej niż 0,04 cala (1 milimetra) będą w stanie pływać po wodzie, aby osiedlić się i rozwijać w tych przestrzeniach. Robaki rurkowe to nieruchome stworzenia, które osiedlają się i rosną w jednym miejscu bez ruchu.

Dlatego wysunęliśmy hipotezę, że larwy rurkoczułkowców mogą przemieszczać się w szczelinach pod ziemią, korzystając z ciepłej wody z kominów hydrotermalnych i kolonizować otwory powierzchniowe od dołu - powiedziała dr Sabine Gollner, cytowana przez CNN. Nasza wiedza na temat życia w głębinowych kominach hydrotermalnych znacznie się poszerzyła dzięki temu odkryciu. Istnieją dwa dynamiczne siedliska kominów. Organizmy nad i pod powierzchnią rozwijają się razem, w zależności od "płynu kominowego" z dołu i tlenu w wodzie morskiej z góry - podkreśliła Monika Bright.

Szukasz ważnych i wiarygodnych informacji? Wykup dostęp do Dziennika Gazety Prawnej