Rzecznik prasowy NPW płk Zbigniew Rzepa powiedział, że w środę prokuratorzy wojskowi wraz z biegłymi z zakresu fonoskopii z krakowskiego Instytutu Ekspertyz Sądowych "przeprowadzili drugą część eksperymentu procesowego połączonego z pobraniem do badań materiału porównawczego". Dodał, że eksperyment został przeprowadzony w drugim polskim Tu-154M o numerze bocznym 102.

Reklama

"Celem eksperymentu było nagranie dźwięków urządzeń i elementów wyposażenia samolotu w trakcie jego lotu" - dodał Rzepa. Zaznaczył, że pierwsza część tego eksperymentu została przeprowadzona już 28 stycznia tego roku, wtedy jednak biegli i prokuratorzy wykonywali swoje czynności w samolocie na ziemi - przy włączonych i wyłączonych silnikach. "To wynikało z tego, że samolot był niesprawny, bo biegli byli już wówczas przygotowani na przeprowadzenie całego eksperymentu" - zaznaczył prokurator.

Materiał porównawczy uzyskany w ramach eksperymentu jest niezbędny do wydania przez krakowski instytut końcowej opinii fonoskopijnej. Ponadto, aby analiza ta mogła zostać ukończona, biegli muszą zbadać oryginalne nośniki w Rosji. Wniosek o pomoc prawną m.in. w tej kwestii polska prokuratura skierowała do Rosji w końcu stycznia.

Eksperyment podczas lotu drugiego polskiego Tu-154M o numerze bocznym 102 planuje także Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Ma on polegać na próbnym locie bez odwzorowywania warunków atmosferycznych, które panowały 10 kwietnia 2010 r. w Smoleńsku. Lot Tu-154M o numerze 102 miałby wykazać m.in. czy załoga samolotu numer 101, który uległ katastrofie, miała dość czasu na przerwanie zniżania i bezpieczne poderwanie samolotu, by odejść na drugi krąg bądź odlecieć na lotnisko zapasowe.

W pierwszej połowie lutego poinformowano jednak o usterce drugiego tupolewa. Uszkodzony był w nim wyświetlacz systemu TAWS - ostrzegającego o zbliżaniu się do ziemi. Kierujący polską komisją badającą okoliczności katastrofy minister spraw wewnętrznych Jerzy Miller informował, że z powodu tej usterki prace nad raportem końcowym komisji mogą się przedłużyć o sześć tygodni. Niedawno minister mówił, że raport nie będzie upubliczniony przed 10 kwietnia. Nadal też nie jest wyznaczony termin eksperymentu komisji.

W połowie marca poinformowano, że Tu-154M po usunięciu usterki ma już przywrócony status HEAD, potrzebny do przewozu najważniejszych osób w państwie. Dzięki temu przeprowadzenie eksperymentów stało się możliwe.

Płk Ryszard Filipowicz z Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie mówił w połowie lutego, że eksperyment prokuratury jest odrębny od działań komisji. "Komisja badania wypadków lotniczych przeprowadzi eksperyment z udziałem innych biegłych i dotyczący innych dziedzin. Natomiast niewykluczone, że za jakiś czas, dłuższy czy krótszy, ten eksperyment zostanie powtórzony z udziałem biegłych, których powoła prokuratura wojskowa do wydania kompleksowej opinii" - zaznaczał.