W lipcu ruszyła budowa 2 km torów mających połączyć stację PKP Świdnik z terminalem portu lotniczego Lublin. To będzie drugie po Modlinie lotnisko dla tanich linii otwarte w tym sezonie (w październiku ma zacząć stąd operować Wizzair). Łącznik będzie kosztował 12 mln zł. Linia nie będzie zelektryfikowana. Do lotniska dojadą spalinowe szynobusy. Zdążymy przed uruchomieniem portu – zapowiada rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych Maciej Dutkiewicz.

Przyspieszyła także warta 55 mln zł modernizacja przez PKP PLK 16 km linii kolejowej z Goleniowa do Kołobrzegu, w ramach której powstaje też łącznik PKP do portu lotniczego Szczecin-Goleniów. Lada dzień ruszy budowa lotniskowego peronu, a do końca września ma być ułożony odcinek torów do terminalu pasażerskiego. Pociągi mają dojechać na szczecińskie lotnisko w połowie 2013 r. Podróż ze Szczecina potrwa 40, a z Kołobrzegu 90 minut.

Wiceminister transportu Andrzej Massel zapalił zielone światło dla budowy 24 km nowej linii kolejowej z Katowic – przez Chorzów i Bytom – do portu lotniczego Pyrzowice (3,6 mln pasażerów rocznie). Minister Massel przedstawił harmonogram: przed końcem tego roku mają się zakończyć prace projektowe, które pochłoną 50 mln zł. W 2013 r. PKP PLK mają mieć decyzje środowiskową i lokalizacyjną. Budowa będzie sfinansowana z budżetu UE 2014 – 2020. Szacowany koszt – 1,3 mld zł. Zagrożeniem są jednak protesty dotyczące przebiegu trasy.

Opóźnia się za to budowa linii kolejowej na lotnisko w Modlinie, które od połowy lipca przejęło tanie linie ze stołecznego Okęcia. Na razie pasażerowie Ryanaira i Wizzaira korzystają z wahadłowych autobusów, które dowożą ich do odległej o 2 km stacji PKP Modlin. Remont 5 km bocznicy wojskowej i budowa podziemnej stacji PKP obok terminalu za 250 mln zł utknęła na etapie decyzji środowiskowej. Marszałek Mazowsza Adam Struzik podaje nowy termin: połowa 2015 r.