Szwedzki koncern meblowy IKEA usunął postacie kobiece z przeznaczonej dla Arabii Saudyjskiej wersji swego katalogu na rok 2013 - napisał szwedzki bezpłatny dziennik "Metro". Gazeta zamieściła dwie wersje zdjęcia, przedstawiającego czteroosobową rodzinę w łazience. W wersji dla Arabii Saudyjskiej widać na nim tylko ojca i dwoje dzieci, podczas gdy postać matki oraz odbicie jej twarzy w lustrze całkowicie zniknęły.

Według "Metra", uczyniono tak ze względu na obowiązujący w saudyjskim królestwie zakaz publikowania wizerunków kobiet z odsłoniętą skórą. Decyzję IKEA skrytykowała szwedzka minister handlu Ewa Bjoerling.

Kobiet nie można wyretuszować z rzeczywistości - powiedziała dziennikowi, dodając, iż sprawa zdjęć stanowi kolejny smutny przykład na to, jak daleka jest jeszcze droga do równouprawnienia mężczyzn i kobiet w Arabii Saudyjskiej.

Rzeczniczka IKEA Yiva Magnusson oświadczyła agencji , iż koncern ma "jasny kodeks postępowania" z równością mężczyzn i kobiet jako częścią składową. Za przeznaczony dla Arabii Saudyjskiej katalog odpowiedzialna jest spółka holdingowa Inter IKEA, od której nie udało się na razie uzyskać komentarza.

W ubiegłym tygodniu IKEA usunęła z interaktywnej części swej rosyjskiej strony internetowej zdjęcie ludzi w kolorowych maskach narciarskich, używanych również przez członkinie zespołu Pussy Riot, których proces o chuligaństwo motywowane nienawiścią religijną toczy się obecnie w Moskwie.

W informacji o usunięciu nadesłanego w ramach konkursu zdjęcia zaznaczono, że IKEA jest instytucją komercyjną, która prowadzi swą działalność poza sferami polityki i religii.

Nie możemy pozwolić, by nasz projekt reklamowy został wykorzystany dla jakiegokolwiek rodzaju agitacji - podkreślono.