Dochodziła godz. 7.15, gdy na autostradzie A4 w okolicach Budziszowa Wielkiego niedaleko Wrocławia w gęstej mgle zderzyło się dziesięć aut. Samochody, w tym dwie ciężarówki i bus, całkowicie zablokowały ruch w kierunku Wrocławia. Wśród dziesięciu rannych była kobieta w ciąży.

Ponieważ na zasypanych śniegiem drogach Dolnego Śląska było ślisko, ratownicy wezwali na miejsce śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Już kilka minut po wypadku na A4 z lotniska we Wrocławiu poderwał się w powietrze żółto-czerwony śmigłowiec z lekarzem i ratownikiem medycznym na pokładzie.

Wszyscy to fachowcy z wieloletnim doświadczeniem. Doświadczony pilot, 47-letni Janusz Cygański, był szefem bazy LPR we Wrocławiu. Towarzyszyli mu 51-letni pielęgniarz Czesław Buśko oraz lekarz ortopeda-traumatolog Andrzej Nabzdyk.

Maszyna wzięła kurs na wschód. Po około 15 minutach powinna lądować w pobliżu miejsca karambolu. Śmigłowiec nie dotarł jednak na miejsce, a z załogą nie było żadnego kontaktu. Niegroźnie ranną - jak się okazało - kobietę do szpitala zabrała karetka.

Niedługo potem do pogotowia ratunkowego w Środzie Śląskiej na numer alarmowy 112 zadzwonił z komórki Andrzej Nabzdyk. Ciężko ranny zdołał wypowiedzieć tylko trzy krótkie zdania. "Powiedział, że się rozbili, nie wiedział gdzie, i że dwaj pozostali członkowie załogi są nieprzytomni i potrzebują pomocy" - relacjonował pracownik średzkiego pogotowia.

Wtedy wszystko już było jasne - Mi-2 roztrzaskał się o ziemię. 20-letnia maszyna w gęstej mgle spadła między drzewa w sadzie we wsi Jarostów, około 200 metrów od najbliższych zabudowań. To kilka kilometrów od miejsca, w którym doszło do karambolu. Z ważącego prawie dwie tony śmigłowca została tylko sterta złomu. "Nie było nic widać. Usłyszeliśmy tylko ogromny huk. Nikomu nie przyszło do głowy, że to mógł być helikopter" - opowiadał DZIENNIKOWI Gabriel Bromiński, 21-letni mieszkaniec Jarostowa.

Na pomoc ruszyły dwie karteki ze Środy Śląskiej oraz cztery śmigłowce - trzy LPR z Zielonej Góry, Poznania i Gliwic oraz jedna maszyna wrocławskiej policji. Mimo telefonu od Nabzdyka namierzenie miejsca wypadku okazało się bardzo trudne - ponad 200 strażaków i 100 policjantów błądziło we mgle i padającym śniegu, szukając wraku maszyny.

Pilot i ratownik już nie żyli. Ciężko rannego lekarza jeden ze śmigłowców zabrał do wojskowego szpitala we Wrocławiu. Mężczyzna walczy o życie. Według lekarzy o rokowaniach na jego wyzdrowienie najwcześniej można mówić dopiero w środę.

"To straszna tragedia, brakuje nam słów, żeby opisać to, co widzieliśmy. Wszyscy, zarówno zabici, jak i ranny, to nasi dobrzy koledzy" - mówili nam ratownicy LPR, którzy byli na miejscu katastrofy.

"To bardzo doświadczeni pilot i ratownik - jedni z najlepszych, jacy pracowali w naszej firmie. Ich odejście to wielka strata" - oświadczył dyrektor medyczny LPR Zbigniew Żyła. Kondolencje rodzinom ofiar katastrofy na Dolnym Śląsku złożył też premier Donald Tusk.

"Obaj od wielu lat pracowali w pogotowiu lotniczym. Łączymy się w smutku z rodzinami ofiar tragicznie zmarłego pilota i ratownika. Dzisiejszy dzień jest pod znakiem tej tragedii" - mówił szef rządu.

Na miejsce katastrofy pojechali eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL), którzy starają się wyjaśnić jej przyczyny. "Trudno w tej chwili cokolwiek wyrokować. Wiemy tylko, że warunki pogodowe były bardzo złe. Nad trasą lotu unosiła się gęsta mgła, padał śnieg" - powiedział nam przewodniczący PKBWL Edmund Klich. "Niestety ten rodzaj śmigłowca nie jest przystosowany do lotów przy takiej pogodzie" - dodał.