Stanie się tak, mimo że składy Inspiro zostały zakupione głównie do obsługi drugiej linii między rondem Daszyńskiego i Dworcem Wileńskim, która będzie gotowa dopiero jesienią 2014 r.

Reklama

Polityczna inspiracja dla Inspiro

Niemiecko-polskie konsorcjum Siemensa i Newagu dostarczyło na razie do Warszawy 11 z 35 zamówionych pociągów. W tym tygodniu producent otrzyma z Urzędu Transportu Kolejowego tzw. świadectwo typu, które jest dopuszczeniem do jazdy na torach z pasażerami. Od czwartku trwa pospieszna procedura przekazywania dostarczonych przez producentów składów spółce Metro Warszawskie. Według naszych ustaleń, przed 13 października raczej nie uda się wypuścić na tory wszystkich, ale plan jest taki, że pasażerów ma wozić kilka z nich.

Władze miasta zaprzeczają, by harmonogram dostaw został skoordynowany z kampanią przed referendum.

-Na pewno nie będziemy w sztuczny sposób przyspieszać inauguracji. To kontrakt wart ponad 1 mld zł i nikt nie będzie w ten sposób ryzykował - mówi Krzysztof Malawko z Metra Warszawskiego. – Przełom września i października został ustalony jako data rozpoczęcia kursów z pasażerami jeszcze zanim okazało się, że w Warszawie odbędzie się referendum. Czegokolwiek byśmy przez te dwa tygodnie nie zrobili, będzie to rozpatrywane w kontekście kampanii wyborczej – twierdzi.

Reklama

Wyjazd na tory nowoczesnego taboru może pomóc prezydent Warszawy – podobnie jak ogłoszenie w czwartek przez premiera Donalda Tuska i ministra Sławomira Nowaka, że do 2020 r. powstanie południowa i wschodnia obwodnica Warszawy. Podczas tamtej konferencji prasowej minister transportu przyznał, że rozmawiał z prezydent Hanną Gronkiewicz-Waltz o przyspieszeniu certyfikacji pociągów Inspiro.

Reklama

Przedwyborcze fajerwerki

Jazdy homologacyjne tych pociągów od lipca odbywały się nocą w tunelach metra i na terenie Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty. Wcześniej składy przeszły testy w centrum Siemensa w Wildenrath-Wegberg pod Düsseldorfem i zostały przebadane przez Instytut Pojazdów Szynowych w Poznaniu

UTK zaprzecza, że przyspieszył procedurę dla potrzeb politycznych.

- - UTK wydaje świadectwa po złożeniu przez producenta wszelkiej niezbędnej i określonej w przepisach dokumentacji technicznej. Wniosek Siemensa wpłynął pod koniec zeszłego roku i został odnowiony po dostarczeniu brakującej dokumentacji. Po jej ostatecznym zbadaniu dokumentacji decyzja została wydana – twierdzi Katarzyna Rud, rzeczniczka UTK.

Koordynowanie zakupów taborowych i inwestycji to w Warszawie norma. W 2005 r. prezydent Warszawy Lech Kaczyński zgrał dostawy pociągów ZNTK Nowy Sącz (dzisiejszego Newagu) dla nowej spółki SKM z kampanią wyborczą na prezydenta RP. W 2006 r. komisarz Kazimierz Marcinkiewicz dopłacił 3 mln zł, żeby otworzyć przed wyborami estakadę nad rondem Starzyńskiego na obwodnicy Śródmieścia. W 2009 r. prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz dwa razy wbijała łopatę pod most Północny (drugi raz tuż przed wyborami do Parlamentu Europejskiego).