W najciekawszej - zdaniem obserwatorów - części debaty, poświęconej infrastrukturze i transportowi, kandydaci spierali się o przyszłość komunikacji miejskiej w stolicy.

Hanna Gronkiewicz-Waltz (PO) podkreślała, że nadal będzie preferować rozwój transportu publicznego w stolicy. Wedle przytoczonych przez nią danych 78 proc. warszawiaków jest zadowolonych z istnienia buspasów. Prezydent zapowiedziała też kontynuowanie inwestycji, m.in. w metro i Most Północny.

Reklama

Wojciech Olejniczak (SLD) zadeklarował, że jeśli zostanie prezydentem, nie zgodzi się na podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej w ciągu najbliższej kadencji. Podkreślał, że miasto powinno się skupić na dokończeniu obwodnicy śródmiejskiej i oraz budowie obwodnicy autostradowej. Zapowiedział też, że ratusz powinien zająć się już nie tylko budową II linii metra, ale i planowaniem III i IV linii podziemnej kolei.

Radna Katarzyna Munio (SD) postulowała z kolei, żeby włączyć do metra istniejącą w mieście sieć kolejową i uczynić z niej coś na wzór berlińskiej szybkiej kolei miejskiej S-Bahn. "Dziś po mieście nie jeździmy tylko stoimy" - powiedziała.

Kolejny kandydat Janusz Korwin-Mikke narzekał na buspasy oraz istnienie zakazów skrętu w lewo na niektórych rondach. Zapowiedział, że jeżeli znajdzie autora tych pomysłów, "odda go w ręce prokuratury". Sprzeciwił się też inwestowaniu w sieć tramwajową, ponieważ "pomiędzy tramwajami nic się już nie zmieści, a pomiędzy autobusami jest miejsce dla samochodów".

Reklama

Zdaniem Czesława Bieleckiego (bezpartyjny, popierany przez PiS) jeszcze przed Euro 2012 miasto powinno dokończyć budowę obwodnicy śródmiejskiej oraz "domknąć" obwodnicę kolejową między Wolą a Ochotą. Zarzucał też prezydent Gronkiewicz-Waltz, że mówi o budowie trzech mostów, a tak naprawdę buduje jeden - Północny. "Musimy wejść w nowy okres inwestycji w nowym tempie" - zachęcał do popierania swej kandydatury Bielecki.



Reklama

Natomiast kandydat komitetu Polska Patriotyczna Piotr Skulski powiedział, że Warszawie potrzebna jest "rekompensata za 1939 i 1944 r.". "Uważam, że najlepszymi budowniczymi metra są Niemcy" - powiedział Skulski.

Debatę zorganizowało Stowarzyszenie Młoda RP, które było również organizatorem debaty kandydatów na prezydenta RP latem 2010 r. na Uniwersytecie Warszawskim.

Na zakończenie prawie dwugodzinnej debaty kandydaci podpisali się pod zdjęciem stolicy, które zostanie zlicytowane w internecie. Dochód z aukcji ma być przekazany na jeden z warszawskich domów dziecka.