Filmik nagrany przez braci Cohenów jest odpowiedzią organizacji ekologicznych na kampanię koncernów węglowych promującą technologie czystego węgla. W typowym amerykańskim domu na przedmieściach pojawia się prezenter, który oferuje rodzinie czysty węgiel w sprayu. Z puszki wydobywa się czarny dym, który skutecznie zasmradza sielską atmosferę.

Reklama

p

Kampania firmowana jest przez najważniejsze amerykańskie organizacje ekologiczne: m.in. Alliance for Climate Protection i Sierra Club. Współpraca przy projekcie Joela i Nathana Cohenów to duży sukces, bo gwiazdy Hoollywood niezbyt często angażują się w tego typu akcje (poza Leonardo DiCaprio). Ekolodzy zarzucają, że kampania lobby węglowego wprowadzą Amerykanów w błąd, bo technologie czystego węgla w rzeczywistości ciągle nie istnieją. Są raczej zbiorem pomysłów, których jeszcze nie udało się wdrożyć w praktyce.

Właśnie z takimi pomysłami wiąże swoją przyszłość Polska. Były premier Jerzy Buzek jest w europarlamencie głównym orędownikiem wprowadzania technologii składowania dwutlenku węgla pod ziemią (CCS). UE zamierza przeznaczyć na badania kilka miliardów euro.