Konkurs pod hasłem "I love Europe" ("Kocham Europę") odbywa się pod nadzorem Dyrekcji Generalnej ds. Komunikacji Multimedialnej Komisji Europejskiej. Dzień Europy jest obchodzony corocznie, od 1964 r., w maju. Maj wybrano dlatego, że właśnie w tym miesiącu - 5 maja 1949 r. - ustanowiona została Rada Europy. Dzień Europy 2010 będzie obchodzony 9 maja.

Elementem obchodów ma być stworzenie oficjalnego plakatu Dnia Europy, a następnie rozpowszechnienie go we wszystkich krajach Unii Europejskiej, z napisami przetłumaczonymi na lokalne języki.

Oficjalny plakat Dnia Europy 2010 zostanie wybrany przez internautów spośród prac walczących w konkursie "I love Europe". Głosowanie potrwa do 31 stycznia. Jest prowadzone za pośrednictwem strony internetowej, gdzie obejrzeć można rywalizujące prace.

W sobotę rano plakat polski, autorstwa pochodzącej ze Świnoujścia Marii Mileńko, zajmował pierwszą pozycję; polska artystka utrzymuje zdecydowaną przewagę nad ośmiorgiem konkurentów - autorów pochodzących m.in. z Portugalii, Niemiec i Francji.

Na swoim plakacie Mileńko umieściła na czarnym tle szklankę do drinków, do której "wsypała" kolorowe litery składające się na słowo "Europe". Dodała do nich różowe serce. Napis pod szklanką, w języku angielskim, brzmi: "My favourite Mix. People. Places. Cultures", czyli: "Mój ulubiony mix. Ludzie. Miejsca. Kultury".

Gdy po zakończeniu głosowania w sieci wyłoniony zostanie zwycięski plakat, jego autor otrzyma nagrodę w wysokości 2 tys. euro - zapowiedzieli na stronie internetowej konkursu organizatorzy.

Jak przypomnieli, konkurs "I love Europe" był adresowany do młodych ludzi interesujących się grafiką. Jego uczestnicy musieli być mieszkańcami Unii Europejskiej, urodzonymi po 1985 r. Wykorzystując dowolnie wybraną technikę, mieli za zadanie stworzyć plakat odzwierciedlający temat konkursu, czyli "miłość do Europy".

Spośród zgłoszonych prac, których było ok. 1700, wstępnej selekcji - przed "wystawieniem" plakatów do głosowania internautów - dokonało specjalne jury pod przewodnictwem dyrektora ds. komunikacji multimedialnej w Komisji Europejskiej, Szwedki Ylvy Tiveus.

Oprócz oryginalności i jakości artystycznej pracy, jurorzy zwracali uwagę na przekaz plakatu - na to, czy jest on zrozumiały i atrakcyjny dla mieszkańców innych krajów UE.