"Polskie pendolino" gnało po torach już przed wojną. Oto Luxtorpeda! ZDJĘCIA
1 W Fabloku wyprodukowano 5 egzemplarzy Luxtorpedy o oznaczeniach PKP od SAx 90081 do SAx 90085.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
2 W 1936 r. Luxtorpeda przejechała trasę z Krakowa do Zakopanego w 2 godziny 18 minut. Ten rekord do dziś nie został pobity
Narodowe Archiwum Cyfrowe
3 Luxtorpeda miała luksusowy charakter – o czym świadczyły nie tylko wysokie ceny biletów, nowoczesny kształt czy wyposażenie wagonów wyłącznie w miejsca pierwszej klasy, lecz również przeznaczenie jej przede wszystkim do obsługi połączeń z modnym Zakopanem - podaje Wikipedia.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
4 115 km/h - taką prędkość maksymalną osiągała Luxtorpeda.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
5 Podczas niemieckich bombardowań we wrześniu 1939 zniszczone zostały 4 z 6 pojazdów. Dwie ocalałe Luxtorpedy obsługiwały podczas wojny tylko Niemców na trasach z Krakowa do Zakopanego lub do Krynicy. Woziły też wycieczki specjalnych gości Generalnego Gubernatora
Narodowe Archiwum Cyfrowe
6 W roku 1945 wagony przejęte przez Sowietów wróciły do Krakowa w mocno niekompletnym stanie. Jeden z pociągów służył za magazyn części zamiennych dla drugiego dowożącego pracowników do kopalni Siersza w Trzebini. W latach 50. obie Luxtorpedy zostały pocięte na złom.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
7 Luxtoropeda z Fabloku posiadała dwa silniki spalinowe o mocy 100 KM każdy.
Narodowe Archiwum Cyfrowe