Od wypalonych ruin do kwitnącego socjalizmu. Tak odradzała się Warszawa. ZDJĘCIA
1 Kino Palladium przy ulicy Złotej 7/9 otwarto zaraz po wojnie. Za okupacji, jako Helgoland, było niedostępne dla Polaków. Podczas Powstania Warszawskiego wyświetlono w nim trzy części filmu „Warszawa walczy”.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
2 W zniszczonym hotelu Europejskim na Krakowskim Przedmieściu dawni właściciele zaraz po wojnie otworzyli restaurację i zaczęli remont. Nie dokończyli. W 1948 roku gmach przejął MON.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
3 Ruiny kościoła św. Aleksandra na placu Trzech Krzyży w jesiennej mgle.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
4 Widok z balkonu, w głębi – wieże kościoła Zbawiciela na placu Zbawiciela.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
5 Tramwaj linii 28 wjeżdża z ulicy Marszałkowskiej na plac Zbawiciela.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
6 Tuż przed wojną autobusy chevrolet EFD 183 stanowiły połowę całego taboru. Na zdjęciu autobus linii „P” jeżdżący na trasie Saska Kępa – plac Unii Lubelskiej. W tle ruiny kościoła św. Aleksandra.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
7 „Idę wśród ruin po gruzach. I nagle słyszę dźwięk! Trwa chwilę, zanim zrozumiem. Stanęłam na strunach fortepianu. Strzaskany, leży pod moimi stopami. Mam wciąż przed oczami obraz tamtej Warszawy. Mojej Warszawy lat 40.” – wspomina we wstępie do albumu aktorka Danuta Szaflarska.
Media
8
Narodowe Archiwum Cyfrowe
9 Ruch na skrzyżowaniu Alei Jerozolimskich i Nowego Światu (rok 1955).
Narodowe Archiwum Cyfrowe
10 Lew Rudniew, architekt radziecki, twórca Pałacu Kultury i Nauki, zanim przystąpił do prac projektowych, zwiedzał zabytki Krakowa i Zamościa, by poznać cechy polskiej architektury historycznej i wykorzystać je w tej socrealistycznej budowli. Ukończony w 1955 roku obiekt był wówczas najczęściej fotografowanym gmachem Warszawy.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
11 Ruch w Alejach Jerozolimskich, widok od Kruczej w kierunku Mostu Poniatowskiego, 1956 rok.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
12 W czasie V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów, który odbył się w sierpniu 1955 roku, czuć już było atmosferę zbliżającej się odwilży gomułkowskiej.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
13 Kolejka do kiosku Ruchu na Mokotowie. Taki model kiosku funkcjonował jeszcze w latach 70. Zdjęcie z 1956 roku.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
14 W wyniku październikowych przemian 1956 roku wyszedł na wolność internowany od 1953 roku prymas Polski kardynał Stefan Wyszyński. Rozpoczął się nowy okres w stosunkach państwa z Kościołem. Już w 1957 roku na ulicach Warszawy uroczyście obchodzono święto Bożego Ciała.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
15 „Cała ulica Marszałkowska powoli dźwigała się z kolan. Stawał na skrzyżowaniu Marszałkowskiej z Alejami Jerozolimskimi dziwoląg architektury – Pałac Kultury. Ruskie marzenie o amerykańskich wieżowcach. (…) Warszawa dostała nowy plac Konstytucji, a za chwilę zafundowano nam kolejny, jeszcze większy – plac Defilad. Żebyśmy mieli po czym defilować i chwalić ustrój” – wspomina we wstępie do albumu aktorka Krystyna Sienkiewicz.
Media
16 Aleje Jerozolimskie, widok skrzyżowania z ulicą Marszałkowską z budynku Universalu. Z prawej widoczny fragment rotundy PKO, 1968 rok.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
17 W 1961 roku pochód pierwszomajowy odbył się zaledwie kilka tygodni po słynnym locie Jurija Gagarina w kosmos. Propaganda na każdym kroku przypominała o tym wielkim radzieckim sukcesie.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
18 Widok na Pałac Kultury i Nauki z rejonu ulic Grzybowskiej i Marchlewskiego (obecnie Jana Pawła II), lata 1962-1967.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
19 Popularny bar gastronomiczny Gruba Kaśka przy placu Dzierżyńskiego (obecnie Bankowym), lata 1964-1969.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
20 Ściana Wschodnia stała się szybko wizytówką nowoczesnej Warszawy chętnie uwiecznianą na fotografiach miasta, widok ze skrzyżowania ulicy Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich, koniec lat 60.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
21 Pochód pierwszomajowy w 1963 roku, na trybunie honorowej w pierwszym rzędzie widoczni między innymi: Aleksander Zawadzki, Władysław Gomułka oraz Józef Cyrankiewicz.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
22 „Chłopcy, zapatrzeni w przywożone zza granicy plakaty z podobiznami Beatlesów, stali w kolejce po buty bitelsówy, produkowane przez szewca Śliwę w warsztacie ukrytym w jakimś podwórku przy ulicy Marszałkowskiej. Wchodziła moda noszenia oficerskich kożuszków, które odkupowano od radzieckich żołnierzy. Taki kożuch nosił i Marek Hłasko, i Adam Pawlikowski. Sama przeżywałam słabość do chłopców z Liverpoolu” – wspomina we wstępie do albumu aktorka Beata Tyszkiewicz.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję