Do Sejmu trafił w zeszłym tygodniu pakiet trzech projektów ustaw o mediach narodowych. Wprowadzają one powszechną opłatę audiowizualną w wysokości 15 złotych, pobieraną od każdego licznika prądu i przekształcają medialne spółki w państwowe instytucje.

Reklama

Od początku wiadomo było, że opór społeczny przed powszechną opłatą audiowizualną będzie duży. Ściągalność abonamentu radiowo-telewizyjnego jest bardzo niska. Z badań opinii społecznej wynika, że Polacy szybciej zaakceptują reklamy przerywające audycje w telewizji publicznej niż powszechną daninę na radio i telewizję.

W pakiecie ustaw medialnych znalazł się więc pomysł, który ma być zachętą do terminowego uiszczania składki. Dla tych, którzy na media publiczne zapłacą z góry za cały rok autorzy projektu ustawy proponują nagrodę.

Fundusz może przeprowadzić losowanie 1000 premii po 5000 zł dla osób fizycznych, które do dnia 31 stycznia 2017 r. zapłacą składkę audiowizualną, zwaną dalej „składką”, za cały rok 2017 - czytamy w projekcie przepisów wprowadzających ustawę o mediach narodowych i ustawę o składce audiowizualnej.

Z dokumentu wynika, że losowanie i regulamin zostaną podane do 10 stycznia 2017 roku na antenach TVP i Polskiego Radia. Pięć tysięcy złotych będzie zwolnione z podatku, tak jak w przypadku nagród Narodowej Loterii Paragonowej. A do losowania tej kwoty nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o grach hazardowych.

Narodowa Loteria Paragonowa okazała się sukcesem resortu finansów. Akcja, która miała promować uczciwych przedsiębiorców i budować nawyk brania oraz wydawania paragonów, a także uświadomić zależności między braniem paragonu a wpływami do budżetu jest na półmetku. Do 19 kwietnia 2016 r. na stronie internetowej akcji Polacy zarejestrowali łącznie ponad 78 mln paragonów. Co miesiąc wśród uczestników rozlosowywane są cenne nagrody: samochody osobowe, notebooki i tablety.

Projekty ustaw o mediach narodowych czekają na pierwsze czytanie w Sejmie.