Zespół Melissy Johnston z Uniwersytetu w Tybindze (Niemcy) nauczył dwie wrony siwe (Corvus corone), aby dziobały dziewięć różnokolorowych symboli w celu otrzymania nagrody: małej pastylki pokarmu lub porcji robaków.

Dziobnięciu każdego symbolu odpowiadało inne prawdopodobieństwo otrzymania nagrody - od 10 do 100 proc. Wrony miały możliwość wyboru między dwiema opcjami: na przykład zielone kółko z 90-proc. szansą na otrzymanie nagrody i niebieski kwadrat z 70-proc. szansą. Nie było złych wyborów, po prostu mniej lub bardziej optymalne.

Reklama

Wkrótce wrony nauczyły się wybierać symbole, które dawały im największą szanse wygranej. Oznacza to, że są w stanie podejmować decyzje na podstawie prawdopodobieństwa otrzymania nagrody – to tak zwane wnioskowanie statystyczne, rzadko spotykane u gatunków innych niż ssaki naczelne.

Obie wrony dziobały symbole dające najwyższe prawdopodobieństwo otrzymania nagrody ponad siedem razy na 10.

W drugiej części eksperymentu kształty z mniejszym prawdopodobieństwem wygranej były pokazywane częściej. Chociaż wrony mogłyby dziobać je więcej razy i dostawać tyle samo pożywienia, nadal wybierały symbole dające większe prawdopodobieństwo otrzymania przekąski.

Wiedziały, że chociaż te symbole pokazywano rzadziej, były bardziej wartościowe - powiedziała Johnston. – Sugeruje to, że wrony są w stanie wykorzystać ograniczone informacje o prawdopodobieństwie wystąpienia czegoś i zastosować je w nowej sytuacji, aby zmaksymalizować możliwość otrzymania nagrody.

Podczas testów przeprowadzonych miesiąc później wrony podejmowały decyzje o dziobaniu kształtów dających większe lub mniejsze prawdopodobieństwo wygranej w tym samym tempie.

Dalsze badania mogłyby wyjaśnić, jak radzą sobie wrony, jeśli chodzi o zapamiętywanie informacji dotyczących prawdopodobieństwa w prawdziwym świecie – na przykład czy mają 60 proc. szans na znalezienie pożywienia poprzez żerowanie w jednym miejscu, w porównaniu do 30 proc. szans w innym miejscu, gdzie ich szanse zależą również na przykład od deszczu.

Reklama

Nie jest to pierwsze ani jedyne badanie wskazujące na niezwykłe zdolności poznawcze krukowatych, charakterystyczne przede wszystkim dla ssaków naczelnych. Z wcześniejszych prac wynika na przykład, że wrony mogą rozumieć pojęcie zera jako wielkości liczbowej (większość ludzkich dzieci nie uczy się tego przed ukończeniem trzeciego roku życia).

Autor: Paweł Wernicki