Zespół Melissy Johnston z Uniwersytetu w Tybindze (Niemcy) nauczył dwie wrony siwe (Corvus corone), aby dziobały dziewięć różnokolorowych symboli w celu otrzymania nagrody: małej pastylki pokarmu lub porcji robaków.
Dziobnięciu każdego symbolu odpowiadało inne prawdopodobieństwo otrzymania nagrody - od 10 do 100 proc. Wrony miały możliwość wyboru między dwiema opcjami: na przykład zielone kółko z 90-proc. szansą na otrzymanie nagrody i niebieski kwadrat z 70-proc. szansą. Nie było złych wyborów, po prostu mniej lub bardziej optymalne.
Wkrótce wrony nauczyły się wybierać symbole, które dawały im największą szanse wygranej. Oznacza to, że są w stanie podejmować decyzje na podstawie prawdopodobieństwa otrzymania nagrody – to tak zwane wnioskowanie statystyczne, rzadko spotykane u gatunków innych niż ssaki naczelne.
Obie wrony dziobały symbole dające najwyższe prawdopodobieństwo otrzymania nagrody ponad siedem razy na 10.
W drugiej części eksperymentu kształty z mniejszym prawdopodobieństwem wygranej były pokazywane częściej. Chociaż wrony mogłyby dziobać je więcej razy i dostawać tyle samo pożywienia, nadal wybierały symbole dające większe prawdopodobieństwo otrzymania przekąski.
Wiedziały, że chociaż te symbole pokazywano rzadziej, były bardziej wartościowe - powiedziała Johnston. – Sugeruje to, że wrony są w stanie wykorzystać ograniczone informacje o prawdopodobieństwie wystąpienia czegoś i zastosować je w nowej sytuacji, aby zmaksymalizować możliwość otrzymania nagrody.
Podczas testów przeprowadzonych miesiąc później wrony podejmowały decyzje o dziobaniu kształtów dających większe lub mniejsze prawdopodobieństwo wygranej w tym samym tempie.
Dalsze badania mogłyby wyjaśnić, jak radzą sobie wrony, jeśli chodzi o zapamiętywanie informacji dotyczących prawdopodobieństwa w prawdziwym świecie – na przykład czy mają 60 proc. szans na znalezienie pożywienia poprzez żerowanie w jednym miejscu, w porównaniu do 30 proc. szans w innym miejscu, gdzie ich szanse zależą również na przykład od deszczu.
Nie jest to pierwsze ani jedyne badanie wskazujące na niezwykłe zdolności poznawcze krukowatych, charakterystyczne przede wszystkim dla ssaków naczelnych. Z wcześniejszych prac wynika na przykład, że wrony mogą rozumieć pojęcie zera jako wielkości liczbowej (większość ludzkich dzieci nie uczy się tego przed ukończeniem trzeciego roku życia).
Autor: Paweł Wernicki