Cztery anteny telewizji publicznej najwięcej czasu poświęcają kandydatowi PO Bronisławowi Komorowskiemu. Na kolejnych miejscach są Jarosław Kaczyński i Grzegorz Napieralski - wynika z monitoringu kampanii wyborczej prowadzonego przez TVP.

Reklama

Zestawienie czasu wystąpień kandydatów na prezydenta, przedstawicieli komitetów wyborczych oraz partii politycznych, udzielających wsparcia kandydatom obejmuje okres od 10 maja do 16 czerwca i sumuje czas wystąpień w TVP1, TVP2, TVP Info oraz TVP Polonia.

Według monitoringu TVP Bronisław Komorowski występował na antenach publicznego nadawcy 2024 razy, co dało w sumie 43 godziny, 9 minut i 37 sekund.

Jarosław Kaczyński był prezentowany 1151 razy, w sumie przez 23 godziny, 19 minut i 15 sekund.

Grzegorza Napieralskiego TVP 893 razy, 19 godzin, 38 minut i 19 sekund.

Waldemar Pawlak 580 razy, 13 godzin, 31 minut i 56 sekund.

Andrzeja Leppera 249 razy, 3 godziny, 22 minuty, 52 sekundy.

Janusz Korwin-Mikke 172 razy, 1 godzina i 41 minut.

Bogusław Ziętek 170 razy, 2 godziny, 5 minut i 19 sekund.

Marka Jurka TVP 154 razy, 1 godzina, 23 minuty i 10 sekund.

Andrzeja Olechowskiego 161 razy, 1 godzina, 15 minut i 29 sekund.

Kornel Morawiecki 81 razy, 1 godzina, 57 minut i 36 sekund.

Przekazane w czwartek PAP dane obejmują tzw. setki, czyli obraz i dźwięk lub wypowiedzi telefoniczne ze zdjęciem lub planszą z imieniem i nazwiskiem mówiącego. Analiza TVP obejmuje wyłącznie dane ilościowe.

czytaj dalej >>>



Reklama

Oprócz ilościowej, analizę jakościową przeprowadziła Fundacja Batorego. Według jej raportu, TVP najczęściej pozytywnie prezentuje Grzegorza Napieralskiego (55 proc.), Jarosław Kaczyński najczęściej jest prezentowany w sposób neutralny (56 proc.), a Bronisław Komorowski negatywnie (66 proc.).

Fundacja Batorego przygotowała raport na podstawie analizy czterech serwisów informacyjnych TVP: "Wiadomości", "Panoramy", "Teleexpressu" oraz "Infoserwisu", emitowanych w dniach: 31 maja - 13 czerwca.

Rzecznik TVP, Stanisław Wojtera uważa, że dane ilościowe są "zdecydowanie bardziej obiektywne" niż jakościowe. "Ocena - czy materiał jest pozytywny, negatywny czy neutralny - zawsze jest subiektywna. Dane, którymi my dysponujemy, pokazują wyłącznie czas poświęcony poszczególnym kandydatom. Ja rozumiem, że kandydat lub jego sztab nie mówią źle o samych sobie" - powiedział Wojtera.

Fundacja Batorego analizowała: łączny czas prezentacji kandydata - wypowiedzi kandydata, wypowiedzi innych osób dotyczące kandydata, obrazy kandydata bez jego głosu - wideo, wypowiedzi i obrazy osób związanych z kandydatem oraz materiały dotyczące kampanii wyborczej danego kandydata; czas wypowiedzi osób związanych z kandydatem; czas wypowiedzi osób powiązanych z kandydatem poprzez afiliację partyjną bądź wsparcie udzielane dla jego kandydatury; sposób przedstawienia kandydata (neutralny, pozytywny bądź negatywny); wydźwięk materiału dziennikarskiego, w którym prezentowany jest kandydat.

Analizę wykonywał zespół sześciorga socjologów (w większości doktorantów z Instytutu Socjologii UW) pod opieką koordynującego projekt dziennikarza Wojciecha Mazowieckiego. Badania, oparte są na metodologii konsultowanej przez prof. Mirosławę Grabowską, a opracowane były na podstawie podręcznika National Democratic Institute.

W trakcie monitoringu Fundacji Batorego prezentowane są krótkie raporty tygodniowe, po zakończeniu wyborów opracowany zostanie raport całościowy.