Z 44 zaleceń ujętych w programie wdrażania wniosków z raportu komisji Millera 6 stało się bezprzedmiotowych wobec wycofania z eksploatacji jedynego pozostałego Tu-154; wypełniono wszystkich 7 zaleceń, których termin realizacji mijał w roku 2011, a także 18 zaleceń wyznaczonych na rok bieżący. Trwa realizacja dwunastu zaleceń na ten rok. Termin jednego zalecenia przewidziano na koniec roku 2014.

Reklama

Mroczek przypomniał, że wojsko wyszło poza zalecenia sformułowane przez komisję Millera, a niektóre zmiany zaczęło wprowadzać jeszcze przed opublikowaniem jej raportu z badania katastrofy.

Dowódca Sił Powietrznych gen. broni Lech Majewski podkreślił, że po zmianach wprowadzonych w wojskowym lotnictwie wzrósł ogólny nalot (liczba godzin wylatanych przez pilotów), natomiast w ubiegłym roku i w pierwszym półroczu br. wojsko nie odnotowało ani jednego wypadku ciężkiego, podczas gdy w 2010 r. było sześć takich zdarzeń.

Mroczek odpowiada w MON za wypełnienie zaleceń komisji, która badała katastrofę smoleńską. Oprócz nich wojsko sformułowało własne rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa lotów; działania naprawcze rozpoczęto jeszcze przed końcowym raportem komisji Millera i rozciągnięto je na wszystkie jednostki lotnicze. Zalecenia dotyczyły np. procedury zamawiania lotów, parametrów technicznych samolotów i śmigłowców oraz jakość szkolenia załóg. Oceną prac zespołów wdrażających zalecenia zajmuje się kolejny zespół, w którego skład weszli także cywilni eksperci bezpieczeństwa lotów.

Z początkiem 2012 roku rozwiązano 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego, który zajmował się przewozami VIP. Jego miejsce zajęła 1. Baza Lotnictwa Transportowego, która zapewnia wyłącznie przeloty śmigłowcami na krótszych trasach. Przeloty na dalsze dystanse odbywają się z wykorzystaniem samolotów czarterowanych od PLL LOT i samolotów transportowych wojska.