Przed komputerami zasiądzie dziś około 5,5 tysiąca gimnazjalistów w ponad 400 szkołach. To nieobowiązkowa próba przed kwietniowym egzaminem kończącym gimnazjum. Jednak dzisiejszy będzie zdecydowanie różnił się od obowiązkowego testu -gimnazjaliści zamiast papierowych arkuszy z zadaniami dostaną do rozwiązania multimedialne zadania z bloku matematyczno-przyrodniczego (na prawdziwym egzaminie będą też zadania z bloku humanistycznego).
Taka forma egzaminów to przełom w polskim szkolnictwie. Przedsięwzięcie organizuje Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi oraz Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, a patronuje mu DZIENNIK.
"Zadania powstawały w klasycznej formie" - opowiada Aleksandra Mysiakowska, rzecznik łódzkiej uczelni. "Później informatycy przełożyli je na język multimediów. Odpowiedzi oceni system komputerowy. Dzięki temu od razu będą wyniki".
Nie wszyscy uczniowie trzecich klas gimnazjów napiszą dziś test - jedynie ci ze szkół, które zgłosiły się do eksperymentu. Jest wśród nich Gimnazjum nr 26 z Łodzi. Tam przed komputerem sprawdzi się jedynie 12 uczniów. "Nie mamy więcej odpowiednich komputerów" - przyznaje Jolanta Kowalska, dyrektor szkoły.
Właśnie słabe wyposażenie pracowni informatycznych jest dziś największą przeszkodą w organizowaniu e-egzaminów. Jednak, jak dowiedział się DZIENNIK, specjaliści już pracują nad multimedialnymi zestawami zadań także dla maturzystów. "Chcielibyśmy za dwa lata przeprowadzić próbną e-maturę z matematyki" - mówi dr Jacek Stańdo, matematyk z Politechniki Łódzkiej, pomysłodawca e-egzaminu gimnazjalnego.
Anna Łaska-Gmaj, zastępca redaktora naczelnego Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, uważa, że powszechne e-egzaminy to tylko kwestia czasu. "Będzie tak jak z bankowością elektroniczną. Przez długi czas nie mieliśmy nic, aż nastąpił gwałtowny wybuch i szybki rozwój tej dziedziny. Z egzaminami przeprowadzanymi drogą elektroniczną będzie podobnie, i to już niedługo" -uważa Łaska-Gmaj.
Tadeusz Mosiek z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, która organizuje egzaminy kończące podstawówkę, gimnazjum i szkołę średnią, mówi: "Nie możemy tkwić w miejscu. Chcemy, by egzaminy były przeprowadzane w sposób najbardziej dogodny dla uczniów. Ale nie mogę zadeklarować, że np. za rok wszyscy uczniowie będą egzaminowani drogą internetową".
Iwona Haba, psycholog szkolny z wrocławskiego LO nr 14, nie pozostawia złudzeń: "E-egzaminy to mniejszy stres dla uczniów. A do tego nie muszą tygodniami czekać na wyniki testów".
Uczniom też podoba się nowa forma egzaminów. "Uczę się do matury i korzystam z multimedialnych pomocy. Każdy tak robi. Gdyby egzamin można było zdawać przez internet, przypominałby bardziej codzienną naukę niż najważniejszy test w życiu" - mówi Kamil Tomaszewski, tegoroczny maturzysta z Łodzi.
p
Już jutro z DZIENNIKIEM pierwsza płyta z serii "Niezbędnik maturzysty”. To pięć płyt z testami maturalnymi i przykładowymi arkuszami egzaminacyjnymi z poziomu podstawowego i rozszerzonego. W środę zadania z języka polskiego, WOS, biologii i geografii.