PKP Cargo w tarapatach
W komunikacie wskazano, że podpisany list intencyjny umożliwia rekrutację przez Koleje Mazowieckie w takich zawodach jak: maszynista, dyspozytor, dyżurny ruchu, manewrowy, rewident taboru, ustawiacz, elektromonter (naprawa taboru) oraz elektronik (naprawa taboru).
Program wsparcia nowego zatrudnienia dla pracowników PKP CARGO S.A. będzie realizowany do końca bieżącego roku i obejmie do 80 osób w grupach zawodowych, w których spółka prowadzi rekrutacje.
"Zarząd PKP Cargo S.A., mając na uwadze dobro pracowników zagrożonych zwolnieniami, cały czas prowadzi rozmowy z podmiotami, które mogłyby być pracodawcą dla zwalnianych pracowników" - podkreśliła spółka w komunikacie.
Paweł Miłek, członek zarządu PKP Cargo cytowany w komunikacie zwrócił uwagę, że jest to jedenasty list intencyjny podpisany przez kolejowego przewoźnika. - Podpisaliśmy już jedenasty list intencyjny umożliwiający pracę dla blisko 2000 pracowników naszej Spółki. (...) Wierzę, że oferty, jakie organizujemy w ramach porozumień, umożliwią zarówno stabilizację finansową, jak również rozwój branżowy - powiedział.
W ciągu ostatnich miesięcy spółka PKP Cargo podpisała także listy intencyjne dotyczące zatrudniania pracowników kolejowego przewoźnika towarowego m.in. z Polregio, PKP Intercity, PKP PLK, Kolejami Wielkopolskimi, Pesą czy MZA w Warszawie.
Zwolnienia w PKP Cargo
25 lipca br. sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika, którym jest PKP Cargo. Wtedy też sąd wyznaczył zarządcę, którym jest Izabela Skonieczna-Powałka.
Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. Spółka poinformowała wtedy, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych sięgną ok. 423,4 mln zł.
Pod koniec maja br. zarząd spółki zdecydował o skierowaniu do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Zaproponował też rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron układu. W czerwcu zaś podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, a 27 czerwca zdecydował o złożeniu wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego.
Co dalej z PKP Cargo?
Według PKP Cargo trudna sytuacja spółki jest konsekwencją błędów i zaniechań poprzedników. Wskazano, że chodzi szczególnie o tzw. decyzję węglową, która była realizowana w latach 2022-2023.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. została powołana w 2004 r. W ciągu doby uruchamia średnio około 800 pociągów.