Zespół Laska pokazuje niepublikowane zdjęcia z katastrofy smoleńskiej
1 Pierwsze z zaprezentowanych zdjęć przedstawiało oderwane, lewe skrzydło TU-154M
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
2 - "Pokazuje ono, w jaki sposób końcówka skrzydła została obcięta po kolizji z brzozą. Powierzchnia skrzydła nie wykazuje żadnych śladów osmaleń, w wewnętrznej konstrukcji skrzydła nie ma śladu na działanie wysokich temperatur lub płomienia" - mówił podczas spotkania Lasek
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
3 Przypomniał przy tym, że w zbiorniku paliwa samolotu - w momencie zderzenia z brzozą - znajdowało się ponad 420 kilogramów paliwa
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
4 - "Jakakolwiek eksplozja spowodowałaby natychmiastowy zapłon tego paliwa, nic takiego nie miało miejsca" - podkreślił
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
5 Jego zdaniem, wyraźnym dowodem na to, że samolot miał kolizję z brzozę jest także fakt, że połączenie nitowe na skrzydle zostało zerwane - na skutek rozciągania
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
6 - "Górna powierzchnia skrzydła została rozerwana w wyniku zderzenia z masywnym elementem, po przekroczeniu krytycznych naprężeń, pokrycie (skrzydła - red.) zostało rozerwane" - mówił
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
7 Lasek wielokrotnie podkreślał, że samolot w wyniku spóźnionego odejścia na drugi krąg zderzył się z przeszkodami, a...
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
8 ... urwanie lewego skrzydła nastąpiło wyłącznie w wyniku zderzenia z brzozą
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
9 - "Oczywiście brzoza została złamana w wyniku kontaktu ze skrzydłem, ale jednocześnie skrzydło zostało uszkodzone na tyle poważnie, że odpadło w czasie lotu na skutek zniszczenia jego struktury" - podkreślił Lasek
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
10 Dodał, że strukturę płata zniszczyła nie tylko kolizja, ale także "działające siły aerodynamiczne"
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
11 Na jednym ze zdjęć - jak opisywał - widać także kable w rozerwanym skrzydle, bez - jak podkreślił - śladów osmalenia ani stopienia izolacji
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
12 Inne prezentowane zdjęcia ukazywały fragment drzewa z wbitymi elementami konstrukcji samolotu oraz odłamki drzewa wbite w zniszczony fragment skrzydła
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
13 Ale na fotografiach można zobaczyć resztki poszycia samolotu wiszące na gałęziach
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
14 Lasek po raz kolejny zaapelował, by zespół Macierewicza przedstawił dowody, na których podstawie formułuje tezę, że przyczyną katastrofy była eksplozja na pokładzie TU-154M, a nie zbyt niskie zejście samolotu przy braku widoczności i spóźnione rozpoczęcie odejścia na drugi krąg
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
15 - "Zespół posła Antoniego Macierewicza od dłuższego czasu głosi sprzeczne ze sobą teorie, bez żadnych dowodów na ich potwierdzenie, nie reaguje na prośby przekazania do analizy materiałów źródłowych, na podstawie których wyciąga wyniki, manipuluje dokumentami komisji dla potwierdzenia swoich hipotez i posługuje się przerobionym komputerowo zdjęciem"- grzmiał na spotkaniu Lasek
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego
16 Chodzi o zdjęcie, które po komputerowej obróbce, umieścił na swojej stronie rosyjski bloger.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego