Międzynarodowe wsparcie dla nowej komisji Macierewicza. Kto jest kim? GALERIA
1 Glenn Joergenssen. Inżynier, pilot, biznesmen i wynalazca z Danii (autor m.in. wiatrakowca, czyli lekkiej motolotni powstałej z połączenia ze śmigłowcem). Absolwent i asystent Duńskiego Uniwersytetu Technicznego – na stronie www uczelni nie sposób jednak znaleźć jego imienia i nazwiska (ani w spisie pracowników, ani w katalogu autorów publikacji naukowych) i członek Duńskiego Stowarzyszenia Inżynierów. Prowadzi firmę Xtern Udviking a/s, która specjalizuje się w doradztwie z zakresu prac inżynieryjnych, a także laboratorium – tylko nieliczni wiedzą, że testuje statki powietrzne zasilane wiatrem i np. urządzenia do usuwania piegów. Prywatnie mąż Ewy Stankiewicz, szefowej stowarzyszenia Solidarni 2010, propagującej hipotezy zamachu. Do tej pory – już jako współpracownik parlamentarnego zespołu smoleńskiego – Joergenssen przekonywał, że: - tupolew rozpadał się w powietrzu etapami - bezpośrednią przyczyną katastrofy była eksplozja („Po pięciu latach od katastrofy bardzo wiele elementów składa się w jedną całość, ukazując ze szczegółami obraz spójny i wyraźny. Wiemy, z wielu niezależnych badań i ekspertyz, dokumentów i raportów, jedną rzecz na pewno: samolot rozpadł się w powietrzu w wyniku eksplozji” - mówił swego czasu na antenie TV Republika w kwietniu 2015 r.) - samolot nie uderzył w brzozę, a nad nią przeleciał. Gdyby jednak do tego doszło (brzoza nie mogłaby jednak oderwać końcówki skrzydła tupolewa, jak zastrzega), to maszyna spadłaby bliżej drzewa i nie obróciłaby się wykonując tzw. półbeczkę
PAP / Rafał Guz
2 Andriej Iłłarionow – ekonomista związany z waszyngtońskim konserwatywnym ośrodkiem Cato Institute. Wcześniej był jednym z głównym doradców ekonomicznych prezydenta Rosji Władimira Putina. Negocjował np. przyjęcie Rosji do grupy najbardziej uprzemysłowionych krajów świata, czyli G8. Z rosyjskim rządem rozstał się po pięciu latach, stając się najbardziej zagorzałym krytykiem polityki Kremla, w tym m.in. jednym z 34 pierwszych sygnatariuszy manifestu przeciwko prezydentowi Rosji pt. ”Putin musi odejść”. Do dymisji podał się na znak protestu przeciwko prowadzonej przez Putina polityce. Publicznie mówił wtedy, że Rosja przestaje być krajem demokratycznym i że dochodzi w niej do nagminnego ograniczania swobód politycznych, po drugie – że jest rządzona przez wielkie korporacje kierujące się własnymi interesami. Iłłarionow, który ma tytuł doktora ekonomii, działa też w rosyjskiej grupie artystów Wojna. Dopytywany przez media o przyczyny katastrofy smoleńskiej - z Antonim Macierewiczem współpracuje od 2010 roku – wskazuje: - musiała być spiskiem (”Mogło tam dojść do >>drugiego Katynia
PAP / SERGEI CHIRIKOV
3 Prof. Michael Baden – patolog, specjalista medycyny sądowej z USA. Przez blisko 45 lat przeprowadził ponad 20 tys. sekcji zwłok. Początkowo pracował m.in. jako koroner w Nowym Jorku i dyrektor Medyczno-Prawnej Jednostki Śledczej Policji, także w Nowym Jorku – przez 12 lat związany był m.in. z jednostką do spraw analizy znęcania się nad dziećmi i przestępstw z użyciem przemocy. Potem powoływano go wielokrotnie na pełnomocnika prawnego do badania przyczyn zgonów przez władze państwowe, organizacje praw człowieka i podmioty prywatne w wielu krajach na świecie m.in. w Zimbabwe, Izraelu i w Strefie Gazy. Sławę przyniosło mu jednak przewodniczenie Panelowi Patologii Sądowej w komitecie powołanym w celu powtórnego zbadania zamachów na Johna F. Kennedy’ego i Martina Luthera Kinga. Od tamtej pory jako patolog sądowy był też członkiem grupy badawczej do zbadania szczątków cara Mikołaja II, a już po zamachu z 2001 roku – szczątków ofiar z bliźniaczych wież WTC. Ma na swoim koncie wiele sukcesów i… jedną odmowę. Choć wnioskowano o jego udział w ekshumacji i przeprowadzeniu sekcji zwłok Anny Walentynowicz, jednej z ofiar katastrofy smoleńskiej, to zgody nie wydała na to prokuratura wojskowa. To wówczas prof. Baden przyznał, że była to pierwsza udzielona mu odmowa udziału w badaniach w ponad 40-letniej karierze. Wykłada, prowadzi kursy i program telewizyjny – ich głównym tematem była technika morderstw. Jest autorem lub współautorem ponad 80 artykułów naukowych i książek o medycynie sądowej. Do tej pory - w marcu 2013 roku - wypowiedział się jako gość specjalny na posiedzeniu zespołu Parlamentarnego ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy Tu-154M.
Agencja Gazeta / Fot. Stefan Romanik Agencja Gazeta
4 Frank Taylor – inżynier lotniczy z Wielkiej Brytanii, konsultant ds. bezpieczeństwa lotniczego i wykładowca Centrum Bezpieczeństwa Lotnictwa Cranfield University. Projektant samolotów i autor książki z zakresu wypadków lotniczych. Zasłynął stwierdzeniami, w kontekście katastrofy smoleńskiej, że: - "opis i analiza wraku wydają się nie tłumaczyć niektórych niezwykłych zniszczeń samolotu" - "śledztwo zostało przeprowadzone tak nieprofesjonalnie, a raporty Millera i MAK zawierają tyle błędów, że nie sposób im uwierzyć"
PAP / Rafał Guz
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję