To naprawdę rzadki wyczyn - na tyle, że ostatnio udał się w latach 40. włoskiemu reżyserowi Augusto Geninie - pisał DZIENNIK. Lee, reżyser z Tajwanu, który z równym powodzeniem realizuje filmy w Chinach, jak w Stanach Zjednoczonych, lubi zaskakiwać widzów, biorąc na warsztat rozmaite gatunki, od chińskiej baśni, przez adaptację XIX-wiecznej angielskiej prozy, po superbohaterski komiks. Jakie jednak wyzwanie może jeszcze rzucić publiczności po swoim poprzednim filmie, głośnym, budzącym zarówno zachwyty, jak i liczne kontrowersje, gejowskim love story? Okazuje się, że dla Anga Lee nie ma rzeczy niemożliwych.

Reklama

W "Ostrożnie, pożądanie" po kilku filmach zrealizowanych w Stanach wraca do chińskich korzeni, kręcąc wystawną ekranizacje opowiadania bardzo popularnej chińskiej pisarki Eileen Chang. Akcja rozgrywa się głównie w okupowanym przez Japończyków Szanghaju w 1942 r. oraz kilka lat wcześniej w Hongkongu. Wizualna maestria i staranność stylizacji mogą przywodzić na myśl dziejący się dwie dekady później film Wonga Kar-waia "Spragnieni miłości", zwłaszcza, że oba obrazy łączy także odtwórca głównej roli - wspaniały, niezwykle utalentowany Tony Leung. Jednak nic bardziej mylnego. Choć otwierająca film scena gry w madżonga i lubość, z jaką kamera rejestruje szczegóły garderoby bohaterów, zwłaszcza jedwabne suknie qipao noszone przez debiutującą na dużym ekranie sensacyjną Tang Wei, faktycznie może rodzić takie skojarzenia. Jednak złudzenia szybko pryskają - to zupełnie inny rodzaj kinowej wrażliwości, a i temperatura uczuć między bohaterami też odmienna.

Grana przez Tang Wei Mak Tai-tai, żona biznesmena z Hongkongu, obraca sie wśród wyższych sfer Szanghaju - żon wpływowych urzędników nowego reżimu. Jednak, jak szybko się okazuje, w istocie jest bojowniczką ruchu oporu, szpiegiem mającym za zadanie uwiedzenie pana Yee (Tony Leung), brutalnego i pozbawionego skrupułów siepacza na usługach japońskiego okupanta. Przez chwilę może wydawać się więc, że oglądamy typowy film szpiegowsko-wojenny w eleganckich orientalnych dekoracjach. Jednak i ta konwencja okazuje się złudna. Lee obnaża z jednakową bezwzględnością obie strony konfliktu, ukazując ich podłości i okrucieństwa, i nie stara się opowiadać po żadnej ze stron. Beznamiętnie rejestruje zmagania potęg, w które uwikłała swój los niewinna młoda dziewczyna. I tu dochodzimy do sedna opowieści - jest nim los Mak Tai-tai, niebezpieczna gra, którą prowadzi z panem Yee i narodziny dzikiej, pozbawionej romantyzmu, bolesnej miłości wraz ze wszystkimi jej konsekwencjami.

Film Lee budzi kontrowersje z powodu ostrych scen erotycznych. By móc legalnie dystrybuować film w Chinach, reżyser musiał go przemontować, a w Stanach otrzymał kategorię NC-17, która umożliwia jedynie ograniczoną dystrybucję. Faktycznie seks pokazany jest tu bez niedomówień - kochankowie na naszych oczach przechodzą połowę Kamasutry. Jednak nie ma w tym żadnej pornografii - pokazanie intymności bohaterów ma głębokie uzasadnienie, bez tego nie moglibyśmy zrozumieć istoty łączących ich emocji, tego jak bardzo, jak mocno, jak bezbrzeżnie. "Ostrożnie, pożądanie" bez reszty angażuje uwagę widza - przenoszą się nań psychologiczna gra i erotyczne napięcie między bohaterami. Tak jak bohaterowie stopniowo uwodzą się nawzajem, tak Lee uwodzi puliczność.

Reklama

p

Ang Lee nie wchodzi dwa razy do tej samej rzeki - jego filmy są tak różne, że czasem trudno uwierzyć, iż nakręcił je ten sam człowiek. Zawsze jednak budzą uznanie krytyków i publiczności.

1. Rozważna i romantyczna (Wielka Brytania/USA, 1995)

Reklama

Adaptacja klasycznego angielskiego romansu Jane Austen, a zarazem reżyserski debiut poza granicami Chin. Wielki sukces kasowy i Oscar dla grającej główną rolę Emmy Thompson.

2. Burza lodowa (USA, 1997)

Smutna, zimowa historia dwóch rodzin, Hoodów i Carverów, rozgrywająca się u schyłku prezydentury Nixona. Dramat obyczajowy o kryzysie autorytetów. Nagrodzony w Cannes za scenariusz.

3. Przejażdżka z diabłem (USA, 1999)

Akcja utrzymanego w westernowej konwencji obrazu rozgrywa się w okresie wojny secesyjnej. Historia bratobójczej walki opowiedziana poprzez losy dwóch przyjaciół stających po przeciwnych stronach konfliktu.

4. Przyczajony tygrys, ukryty smok (Chiny, 2000)

5. Tajemnica Brokeback Mountain (USA, 2005)

Zamach na westernową tradycję - opowieść o kowbojach gejach i ich skrywanym przed światem związku. Złoty Lew w Wenecji i Oscar za reżyserię.