Córka imigranta z Polski najbardziej wpływową kobietą w biznesie. SYLWETKA Susan Wojcicki
1 O Susan Wojcicki już od dłuższego czasu jest głośno i to nie tylko za sprawą magazynu "Forbes" - ten umieścił ją na 12. miejscu listy Najbardziej Wpływowych Kobiet 2014 roku. Jest tak także dlatego, że startuje ona w typowo męskiej konkurencji - na 100 firm technologicznych w USA na stanowiskach prezesa zasiada jedynie 6 kobiet. Jak jej się to udało?
Shutterstock
2 Wojcicki, urodzona 5 lipca 1968 roku, początkowo pracowała w międzynarodowym koncernie Intel. Odeszła z niego w czwartym miesiącu ciąży, by dołączyć do Google'a, który był wtedy startupem. Wszyscy mówili, że zwariowała, tym bardziej, że zaledwie kilka miesięcy wcześniej zdecydowała się wynająć garaż swojego domu w Menlo Park Sergeyowi Brinowi i Larryemu Pageowi - nieznanym wcześniej w branży internetowej programistom. Żądała za to 1,7 tys. dolarów miesięcznie. Był rok 1998, a oni niedługo potem stworzyli - opartą na algorytmie PageRank - wyszukiwarkę Google, która zrewolucjonizowała ten segment rynku usług. Działo się to w czasie kiedy Steve Jobs wprowadzał na rynek swój pierwszy iMac, a Internet nadal działa za pośrednictwem łącza telefonicznego.
PAP / GOOGLE INC. HANDOUT
3 Garaż Susan Wojcicki służył jako siedziba Google'a zaledwie pół roku. Wszystko dlatego, że firma rozrastała się błyskawicznie. Susan została zatrudniona jako 16. jej pracownik i zajęła się marketingiem. Od 1999 roku kierowała działem marketingu Google, a rok później została też wiceprezesem przedsiębiorstwa. Odpowiadała za tworzenie pierwszych doodles. Wprowadziła też liczne produkty, m.in. Google Images, Google Books i Google Video.
Wikimedia Commons
4 Tylko w 2010 roku produkty, które promowała przyniosły firmie 28,2 miliardów dolarów przychodów. Jak stwierdził były pracownik Google’a, a obecnie CEO Twittera, Dick Costolo, poza Googleplexem wkład Susan Wojcicki w rozwój firmy jest "absolutnie niedoceniany". To ona wpadła także na pomysł, by umożliwić darmowe umieszczanie wyszukiwarki na dowolnych stronach internetowych. Wszystko dlatego, że w firmie nie istniał jeszcze wówczas dział marketingu i konieczne stało się znalezienie innego, czytaj najlepiej bezpłatnego rozwiązania. Pomysł, przyjęty początkowo na uczelniach, z czasem zyskał popularność w całej sieci.
YouTube
5 Nie wiele osób wie, że Susan Wojcicki optowała także za zakupem - w 2007 roku - firmy DoubleClick, odpowiadającej za wyświetlanie spersonalizowanych reklam i zmiany logo wyszukiwarki Google z okazji rocznic, świąt i urodzin znanych osób. Co ciekawe, z Google związana jest teraz niemal cała jej rodzina. Mąż, Dennis Troper też pracuje w Google, a siostra Ann była żoną Siergieja Brina, założyciela Google.
PAP
6 I choć w 2014 roku została mianowana prezesem YouTube, to nie wszyscy o niej słyszeli - nigdy nie była "twarzą" firmy. Nie udziela wywiadów. Nie bryluje w mediach. Już w Google starała się pozostawać w cieniu jako jeden z 12 wicedyrektorów, choć to właśnie jej dział przynosił 96 proc. dochodów.
Media
7 Ale Wojcicki znana jest także z tego, że potrafi zachować równowagę między życiem zawodowym a prywatnym - stara się zawsze być w domu na kolację; czas między godz. 18 a 21 poświęca rodzinie. - Kiedy dzieci pójdą spać sprawdzam maile - mówi w jednym z wywiadów dla NBC. Teraz jest matką pięciorga dzieci, co też nie pozostało bez wpływu na sposób funkcjonowania firm, w których pracowała. To ona odpowiada za kreowanie polityki Google, jeśli mowa o kulturze korporacyjnej i warunkach zatrudnienia. Jej pomysłem było np. wydłużenie urlopu macierzyńskiego z 12 do 18 tygodni. Okazało się, że liczba młodych matek porzucających pracę zmniejszyła się o 50 proc. i tym samym spadła liczba kosztowanych rekrutacji.
Shutterstock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję