1580 wiat przystankowych i prawo do umieszczania na nich reklam przez 15 lat – przetarg na tak łakomy kąsek władze Warszawy ogłoszą w przyszłym tygodniu. Ostrzą już sobie na niego zęby światowi potentaci na rynku outdoor. Bo choć zwycięzca sam sfinansuje ich produkcję i montaż, to potem będzie czerpać zyski z wszelkich umieszczanych na nich reklam. Łączna wartość kontraktu to 80 mln zł. Przez lata w Warszawie zmieniano wiaty przystankowe tak często, że w efekcie w poszczególnych dzielnicach różnią się one całkowicie. Teraz ma się to zmienić. – Euro 2012 zdopingowało urzędników do inwestowania w wizerunek miast – przyznaje Janusz Malinowski, prezes Stroer Polska, które oczywiście ma zamiar walczyć o wygraną w tym przetargu.

Reklama

Autobusy i tramwaje

Warszawa wymienia nie tylko przystanki. Chce także zakupić około 20 nowych toalet publicznych. Planuje wymianę starego taboru tramwajowego. – Na 186 nowych tramwajów wydamy blisko 1,5 mld zł. Większość z nich ma jeździć na Pragę, gdzie będzie Stadion Narodowy – mówi rzecznik stołecznego ratusza Tomasz Andryszczyk. Uporządkowane ma zostać także prawe nabrzeże Wisły.

Ale nie tylko stolica rzuca wielkie środki na poprawę swojego wyglądu.

– Euro będzie jak wielka prywatka, więc szykujemy się do niego jak dziewczyna na imprezę. Trzeba się umalować i ubrać ładnie – mówi Antoni Pawlak, rzecznik prasowy urzędu miasta w Gdańsku. Wymieniono tam już stare torowiska i stare autobusy. Miasto chce jeszcze zakupić nowe tramwaje, by tylko takie jeździły po mieście. Gdańsk wybudował lub odnowił też trzy ulice prowadzące z przedmieść do centrum. W dzielnicy Letnica, gdzie powstaje stadion, odnawiane są budynki i chodniki. – Wszystko po to, by kibicom było jak najwygodniej, gdy do nas przyjadą – mówi Michał Piotrowski z gdańskiego urzędu miasta. Tylko na poprawę wyglądu tej dzielnicy Gdańsk wyda 55 mln zł.

Reklama

Podstawa: toaleta

Poznań planuje, że w ciągu najbliższych trzech lat wyda 5 mln zł na budowę nowych i modernizację starych toalet publicznych. W tym roku władze miasta mają przeprowadzić konkurs na wykonawcę projektu. W najbardziej ruchliwych punktach miasta stanie osiem nowoczesnych, całkowicie zautomatyzowanych toalet wyposażonych m.in. w monitoring radiowy i system zabezpieczeń przed wandalami. Ich budowa ma ruszyć dopiero w 2011 roku. Ale na mistrzostwa będą już gotowe. Jak przyznaje Michał Prymas, pełnomocnik prezydenta Poznania ds. Euro 2012, przygotowania idą pełną parą. – Ale nie chcemy tylko odpicować miasta, by zamydlić oczy gościom – mówi Prymas. Największe środki pochłoną inwestycje w przebudowę ulic, budowę rond w centrum miasta i budowę zintegrowanego centrum komunikacji. Sama tylko przebudowa dworca kolejowego ma kosztować 42 mln zł. To pierwszy od 40 lat remont tego miejsca. Odnowione zostaną trzy perony, odrestaurowane wiaty i zamontowane windy. – To jest naprawdę skomplikowany proces, bo chodzi o to, by miasto na nowo zaplanować. Nawet takie szczegóły jak rozmieszczenie koszy na śmieci są ważne – wyjaśnia Hanna Domagała, szefowa wrocławskiego biura ds. Euro 2012. Dodaje, że wiele z przeprowadzanych obecnie zmian było odkładanych przez lata. – Teraz mamy twardy deadline, i bardzo dobrze, bo wreszcie nie będzie się można uchylić – mówi Domagała.

Reklama

Liczby:

718 mln zł - tyle na nowe autobusy, tramwaje i wymianę trakcji tramwajowej wyda Gdańsk

47 mln zł - to najtańsza oferta w konkursie na remont warszawskiego Dworca Centralnego, choć PKP planowały wydać 27 mln

220 mln zł - wydadzą władze Wrocławia na inwestycje związane z transportem, w tym budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego w okolicach stadionu