Firma PBS DGA zapytała o to 600 właścicielek firm oraz menedżerek, mieszkanek największych miast Polski. Pod lupę wzięto wartości bliskie kobietom, ich sukcesy i dziedziny życia, z których są dumne. Na tej podstawie wyróżniono cztery typy przedsiębiorczych Polek, do których należy kierować reklamy: Dojrzałe bizneswomen, Pracujące matki Polki, Aspirujące fashionistki i Niezależne hedonistki.

Reklama

”Takie badania są konieczne. Reklama za często mówi kobietom, jakie mają być, a jej twórcom brakuje pokory i umiejętności wsłuchiwania się w potrzeby kobiet. Niewielu zastanawia się, na czym im tak naprawdę zależy i co sprawia im przyjemność” - przyznaje Maciej Tesławski, rektor Marketing Communication Academy.

Kobieta w polskiej reklamie to bowiem przeważnie nadal gospodyni domowa, której życie toczy się wokół rodziny, a jej ambicją jest czysty dom. ”Nasze reklamy nie są najwyższych lotów. Niestety dominują żenujące kalki niemieckich reklam sprzed kilku lat, gdzie kobieta traktowana jest stereotypowo” - przyznaje Joanna Piotrowska z Feminoteki, organizacji zajmującej się sprawami kobiet. Ale zdaniem ekspertów powoli kończą się czasy, gdy jedyną ambicją i źródłem przyjemności przedstawicielki płci pięknej była biała, wykrochmalona koszula męża. Jak wynika z licznych badań, kobiety coraz częściej skupiają się na sobie i stają się coraz bardziej łakomym kąskiem dla reklamodawców. Obejmują coraz wyższe stanowiska, zakładają własne firmy i kontrolują już nie tylko ogromną większość domowych zakupów, ale coraz odważniej wydają własne pieniądze. ”Obserwujemy nowy trend, który bardzo zmienia rynek - rośnie siła nabywcza kobiet, które przeznaczają niebagatelne sumy na swoje przyjemności” - przyznaje Agnieszka Burska-Wojtkuńska, badacz z sopockiej Pracowni Badań Społecznych. Tego trendu nie mogli przeoczyć reklamodawcy.

”Od początku tego wieku widać, że zaczęły pojawiać się też produkty skierowane specjalnie właśnie dla kobiet. I nie są to tylko środki czystości czy kosmetyki, ale samochody, telefony komórkowe” - wymienia Mirosław Ciaś, prezes Trout & Partners, firmy zajmującej się komunikacją z konsumentami.

Reklama

Zdaniem ekspertów dobrze dobrany do potrzeb kobiety produkt i trafiona reklama mogą stać się prawdziwą żyłą złota dla przedsiębiorcy.

Jakie są te przedsiębiorcze Polki, o które zaczynają się bić reklamodawcy:

Dojrzałe Bizneswomen
Łączą w swoim życiu sukces zawodowy i rodzinny, dobrze zarabiają nie rezygnując z rodziny i dzieci. Jako konsumentki są wymagające, szukają najwyższej jakości, prestiżu, podkreślenia swojego statusu elegancją i szanowanymi markami.

Reklama

Pracujące Matki Polki
Są w średnim wieku, ze średnią pensją, w pracy na niezbyt wysokich stanowiskach. Najważniejsza jest dla nich rodzina dlatego pieniądze wydają rozważnie, szukają okazji, porównują ceny. W kupowanych produktach liczy się dla nich trwałość i niezawodność.

Aspirujące Fashionistki
Energiczne, Młode kobiety na progu kariery zawodowej. Są wykształcone, marzą o sukcesach i dużych pieniądzach. Ze względu na swoje aspiracje lubią zakupy, podążają za trendami, wygląd jest dla nich bardzo ważny.

Niezależne Hedonistki
Zamożne, zapracowane intelektualistki, skupione na rozwoju i własnych przyjemnościach. Często są wielkomiejskimi singielkami. Pieniądze wydają na swój wygląd, życie towarzyskie i kulturalne. To estetki, kupują rzeczy ładne i oryginalne.