Według doniesień mediów - m.in. radia RMF FM - internetowy formularz, w którym obywatele wpisują swoje dane, jest źle zabezpieczony. GUS zaprzecza jednak tym informacjom.
"Kontrola nie jest związana z informacjami prasowymi, ale oczywiście sprawdzimy też i te wątpliwości" - powiedział GIODO dr Wojciech Wiewiórowski. Jak wyjaśnił, inspekcję zaplanowano już w ubiegłym roku. GUS został o tym powiadomiony przy okazji powszechnego spisu rolnego, który odbył się we wrześniu i październiku 2010 r. Kontrola, która ma się rozpocząć w najbliższym czasie, obejmie dane obywateli zbierane zarówno przez internet, jak i przez rachmistrzów spisowych.
Udział w spisie powszechnym jest obowiązkowy. Reguluje to ustawa o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań. W tegorocznym spisie dane będą pozyskiwane na cztery sposoby - poprzez rejestry administracyjne, internet, wywiady telefoniczne oraz tradycyjne wywiady, przeprowadzone w domach mieszkańców przez rachmistrzów.
Spis powszechny jest podzielony na kilka etapów. 1 kwietnia rozpoczął się tzw. samospis internetowy, który potrwa do 16 czerwca; mogą z niego skorzystać wszyscy. W kolejnym etapie, od 8 kwietnia do 30 czerwca, spis będą przeprowadzać telefonicznie ankieterzy. W tym samym okresie bezpośrednie wywiady przeprowadzą rachmistrzowie spisowi. Będą oni wyposażeni w elektroniczne terminale, za pomocą których będą wypełniali formularze. Dzięki zastosowaniu tych technologii GUS podczas spisu powszechnego prawie zrezygnuje z papieru.
GUS podczas spisu powszechnego będzie stosował technologię GIS (Geographic Information System), dzięki której rachmistrz będzie wiedział, które budynki musi odwiedzić. Informację o tym, że ktoś wysłał formularz za pomocą sieci, rachmistrz będzie otrzymywał za pomocą terminalu. W takiej sytuacji już do nas nie zapuka ani nie zadzwoni. Dane, w momencie wprowadzania ich do terminalu, będą szyfrowane i przesyłane radiowo do centralnej bazy danych.
Aby skorzystać ze spisu przez internet, trzeba wejść na stronę internetową: www.stat.gov.pl lub www.spis.gov.pl. Następnie trzeba wybrać zakładkę formularz elektroniczny. Pierwszym krokiem jest identyfikacja - podajemy PESEL oraz NIP. Jeśli nie posiadamy NIP-u, system prosi o podanie miejsca urodzenia i nazwiska panieńskiego matki.
Otrzymamy login i hasło, które będą ważne przez dwa tygodnie. Dzięki temu będziemy mogli zalogować się do systemu i wypełnić formularz spisowy. Jeśli ktoś zapomni hasła, będzie musiał skontaktować się z call center, pod numerem 0 800 800 800.