Ustawa o dowodach osobistych z sierpnia 2010 r. określiła, że elektronicznym dokumentem tożsamości będzie się można posługiwać od 1 lipca 2011 roku.

Jednak - jak poinformowała w piątek PAP rzeczniczka MSWiA Małgorzata Woźniak - obecnie w resorcie trwają prace nad nowelizacją tej ustawy; nowela zakłada "wejście w życie nowych dowodów od 1 stycznia 2013 r.".

Reklama

MSWiA tłumaczy przesunięcie terminu wprowadzenia elektronicznych dowodów osobistych przedłużającym się postępowaniem przetargowym na dostawę blankietów dowodów, ponadto resort uwzględnił też doświadczenia Niemiec we wdrażaniu tego rodzaju dokumentów.

Według Woźniak, w przetargu na dostawę blankietów dowodów "oferenci złożyli odwołania, które zgodnie z prawem były rozpatrywane przez Krajową Izbę Odwoławczą, co w konsekwencji wpłynęło na przedłużenie postępowania".

"Wybór producenta blankietów odbywa się w formie dialogu konkurencyjnego. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji dbając o środki budżetowe chce wybrać jak najlepszą ofertę pod względem jakości i ceny" - podkreśliła rzeczniczka resortu.

Zaznaczyła ponadto, że "MSWiA uwzględniło również doświadczenia z wdrożenia nowego dokumentu w Niemczech". "W tym kraju przygotowania do wprowadzenia elektronicznego dowodu rozpoczęto w 2004 roku, a w listopadzie 2010 roku zaczął obowiązywać nowy dokument. Bazując na niemieckich doświadczeniach z wdrażania elektronicznego dowodu chcemy uniknąć powielenia błędów i usterek technicznych" - podkreśliła Woźniak.

Zaznaczyła, że nowy, zakładany termin wprowadzenia w życie dowodów elektronicznych - początek 2013 r. - "uwzględnia czas potrzebny na notyfikację rozporządzeń wykonawczych do znowelizowanej ustawy o dowodach osobistych oraz czas potrzebny na uzyskanie certyfikatów bezpieczeństwa".

Reklama

Rząd - jak podała rzeczniczka MSWiA - zabezpieczył środki finansowe na wprowadzenie nowych dowodów osobistych; koszt całego przedsięwzięcia ma wynieść 370 mln zł, a "Unia Europejska gwarantuje dofinansowanie w wysokości 85 procent".



Woźniak zaznaczyła, że "wszystkie pozostałe działania zmierzające do wprowadzenia nowego dowodu przebiegają zgodnie z założonym wcześniej harmonogramem".

"Gminy zostały wyposażone w komputery wraz z czytnikami kart. Koszt dostarczenia sprzętu został w całości sfinansowany przez ministerstwo. Ponadto na początku lutego br. rozpoczął się cykl szkoleń wojewódzkich dla pracowników urzędów z zakresu wdrożenia nowego dokumentu. Pracownicy wszystkich gmin zostali przeszkoleni" - poinformowała rzeczniczka.

Według ustawy, elektroniczne dowody osobiste mają ułatwić obywatelowi załatwianie spraw urzędowych przez internet. Dowód będzie można wykorzystać także jako dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z wielu usług.

Nowy dowód osobisty - wzbogacony o elektroniczny nośnik danych, tzw. chip - umożliwi składanie podpisu elektronicznego, pozwalającego na dokonywanie czynności prawnych w urzędach administracji publicznej; ma być również wykorzystywany przy dostępie do rejestrów publicznych, np. rejestru usług medycznych, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Zmieni się zawartość dowodu osobistego - oprócz części graficznej zostanie w nim zamieszczona warstwa elektroniczna, która ma m.in. zwiększyć poziom ochrony tego dokumentu przed fałszerstwami. Nowy dowód będzie dokumentem potwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie na terenie Polski oraz m.in. państw strefy Schengen.

Nowy dokument nie będzie zawierał informacji o adresie zameldowania oraz rysopisie.

Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego z mikroprocesorem będzie można złożyć w dowolnej gminie, a także drogą elektroniczną. Dokumenty wydawane dzieciom powyżej pięciu lat będą ważne 10 lat; dokumenty młodszych dzieci będą ważne pięć lat. Nowe dowody osobiste będą bezpłatne.