"Lotnisko, z którego wystartowała cessna jest trudne. Przed laty włodarze miasta wpadli na genialny pomysł usypania nasypu na jednej trzeciej pasa i postawienia na nasypie linii wysokiego napięcia. Na pozostałej części lotniska jest parking i jest ona zastawiona" - tak Krzysztof Krawcewicz opisuje w rozmowie z TVP Info dawne lotnisko Rakowice-Czyżyny, z którego do tragicznego lotu wystartowała w niedzielę cessna 172.

Reklama

Awionetka lądowała awaryjnie w Parku 1000-lecia na osiedlu Oświecenia w Krakowie, ale zahaczyła o drzewa. Pilot zginął. Dwie osoby są w stanie ciężkim, doznały poparzeń. Trzecia jest przytomna, jej stan lekarze określają jako dobry.

>>>Samolot spadł w Krakowie. Zginął pilot

"Najbardziej krytycznym momentem w czasie całego lotu jest start. Jeśli silnik traci moc, trzeba wykonać bardzo wiele czynności w bardzo krótkim czasie, w bardzo niesprzyjających warunkach otoczenia lotniska. Gdyby na pasie, który normalnie jest dwukrotnie dłuższy nie byłoby parkingów i płotów, pilot normalnie by wylądował. Nic by się nie stało" – tłumaczył Krawcewicz. "Ze względu na linię wysokiego napięcia nie można było przerwać manewru startu - dodał i wyjaśnił, że jeżeli nawet tuż po starcie pilot ustabilizował lot, nie mógł lądować, bo pas był zastawiony, a w okolicach lotniska były bardzo nie sprzyjające warunki do awaryjnego lądowania".

Reklama

"Tam są wieżowce - akademiki. W sytuacji kiedy lot był ustabilizowany , pilot zaczął wybierać miejsce do awaryjnego lądowania. To był lot kontrolowany. Nie można mówić, że samolot spadł. Pilot świadomie wybrał miejsce awaryjnego lądowania - obszar zieleni. To, że w tym terenie pilot uratował ludzi i nikogo nie skrzywdził z przechodniów, to był naprawdę majstersztyk. Pilot opanował trudną sytuację. Świadczy o tym fakt, że trzech pasażerów mogło opuścić samolot. Pilot zrobił wszystko, co do niego należało" - powiedział w TVP Info Krzysztof Krawcewicz.