W aplikacji mObywatel stopniowo zaczyna pojawiać się coraz więcej funkcji. O ile niedawno ograniczała się głównie do udostępniania elektronicznych wersji kilku dokumentów, to w wersji mObywatel 2.0 ta możliwość została rozszerzona na tyle, że tradycyjne plastikowe karty identyfikacyjne stają się praktycznie zbędne. Ponadto Ministerstwo Cyfryzacji regularnie wzbogaca aplikację o nowe funkcje.

Reklama

W ramach modułów dostępnych w aplikacji możemy wskazać m.in. mObywatela, czyli elektroniczną wersję dowodu osobistego, mLegitymację szkolną/studencką oraz emeryta/rencisty, a także mPrawo jazdy z wykazem punktów karnych. Wkrótce do tego zestawienia dokumentów i funkcji ma zostać dodane jeszcze kilkanaście nowych. Minister cyfryzacji już nieco uchylił rąbka tajemnicy dotyczący swoich planów względem aplikacji.

Nowe funkcje w aplikacji mObywatel

Na oficjalnej rządowej stronie aplikacji mObywatel dostępna jest szczegółowa lista dotycząca planów rozwoju programu według ministerstwa. Strona ta jest podzielona na trzy kategorie:

Reklama
  • Zrealizowane projekty,
  • Aktualnie wdrażane funkcje,
  • Pomysły oczekujące na realizację.

Spośród funkcji, które są obecnie w trakcie wdrażania, można wymienić:

  • Wprowadzenie chatbota opartego na sztucznej inteligencji, który miałby udzielać porad i odpowiadać na pytania obywateli,
  • Dokumenty lokalne (karty seniora, mieszkańca) dla Jednostek Samorządu Terytorialnego, które są w porozumieniu z Ministerstwem Cyfryzacji,
  • Moduł dostępu do Rejestru Danych Kontaktowych,
  • Możliwość zarządzania dokumentami i usługami,
  • Zarządzanie powiadomieniami,
  • Usprawnianie interfejsu aplikacji,
  • Wprowadzenie statusów wniosków obywatela (o dowód, paszport i inne).

Oprócz tego do listy obsługiwanych dokumentów mają zostać dodane następujące:

  • Prawo Wykonywania Zawodu Pielęgniarki i Położnej,
  • Prawo Wykonywania Zawodu Lekarza i Lekarza Dentysty,
  • Legitymacja Osoby Niepełnosprawnej,
  • Legitymacja doktoranta,
  • Legitymacja szkolna (nowy proces wydawania),
  • Legitymacja Radców Prawnych i Aplikantów Radcowskich,
  • Legitymacje wydawane przez PZPN.

Ministerstwo Cyfryzacji ma w planach jeszcze w tym roku udostępnić co najmniej dziesięć kolejnych usług w aplikacji. Są to:

  • Twoje sprawy – sprawdzanie statusu spraw administracyjnych,
  • Zarządzanie dowodem osobistym – zawieszanie, odwieszanie i unieważnianie dowodu osobistego,
  • Trzy nowe usługi dotyczące eDowodu: podpisywanie plików PDF, wdrożenie zakresu aplikacji eDO App służącej do weryfikacji danych, skrzynka eDoręczeń do komunikacji z urzędami,
  • Stłuczka – oświadczenie sprawcy wypadku,
  • Dodanie 11 wniosków E-usługi,
  • Integracja dotycząca podpisywania dokumentów Profilem Zaufanym,
  • Moja Firma – pobieranie zaświadczeń, wnioskowanie o dokumenty,
  • Urząd Skarbowy – dodanie trzech wniosków,
  • Moje dzieci – dodawanie danych dzieci z baz danych PESEL, RDO i RDP.

Zaplanowane funkcje w mObywatelu

Na oficjalnej stronie Ministerstwa Cyfryzacji znajduje się zakładka dotycząca planowanych funkcji, gdzie możemy podejrzeć, jakie pomysły oczekują w kolejce, by twórcy programu zajęli się ich wdrażaniem i udostępnieniem szerszej publice.

Zaplanowane funkcje to:

  • Legitymacja Osoby Niepełnosprawnej,
  • Legitymacja Trenerska / Piłkarska PZPN,
  • Zawieszanie i odwieszanie dowodu osobistego,
  • Panel moja firma – informacje oraz działania dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej,
  • Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym i e-dowodem,
  • Rozwój usług Urzędu Skarbowego,
  • eDoręczenia,
  • Legitymacja Honorowego Dawcy Krwi,
  • Rozwój ePłatności,
  • Legitymacja Radcy Prawnego.

Kiedy te funkcje zostaną dodane do aplikacji mObywatel?

Dokładny termin dodania poszczególnych funkcji nie jest obecnie znany. Te, które są już w trakcie realizacji, prawdopodobnie zostaną udostępnione znacznie szybciej, być może już w ciągu kilku miesięcy. Co do planowanych funkcji, ich terminy zależą od tempa postępu prac, jednak z doświadczeń wynika, że Ministerstwo Cyfryzacji powinno je wdrożyć jeszcze w tym roku.