W aplikacji mObywatel stopniowo zaczyna pojawiać się coraz więcej funkcji. O ile niedawno ograniczała się głównie do udostępniania elektronicznych wersji kilku dokumentów, to w wersji mObywatel 2.0 ta możliwość została rozszerzona na tyle, że tradycyjne plastikowe karty identyfikacyjne stają się praktycznie zbędne. Ponadto Ministerstwo Cyfryzacji regularnie wzbogaca aplikację o nowe funkcje.
W ramach modułów dostępnych w aplikacji możemy wskazać m.in. mObywatela, czyli elektroniczną wersję dowodu osobistego, mLegitymację szkolną/studencką oraz emeryta/rencisty, a także mPrawo jazdy z wykazem punktów karnych. Wkrótce do tego zestawienia dokumentów i funkcji ma zostać dodane jeszcze kilkanaście nowych. Minister cyfryzacji już nieco uchylił rąbka tajemnicy dotyczący swoich planów względem aplikacji.
Nowe funkcje w aplikacji mObywatel
Na oficjalnej rządowej stronie aplikacji mObywatel dostępna jest szczegółowa lista dotycząca planów rozwoju programu według ministerstwa. Strona ta jest podzielona na trzy kategorie:
- Zrealizowane projekty,
- Aktualnie wdrażane funkcje,
- Pomysły oczekujące na realizację.
Spośród funkcji, które są obecnie w trakcie wdrażania, można wymienić:
- Wprowadzenie chatbota opartego na sztucznej inteligencji, który miałby udzielać porad i odpowiadać na pytania obywateli,
- Dokumenty lokalne (karty seniora, mieszkańca) dla Jednostek Samorządu Terytorialnego, które są w porozumieniu z Ministerstwem Cyfryzacji,
- Moduł dostępu do Rejestru Danych Kontaktowych,
- Możliwość zarządzania dokumentami i usługami,
- Zarządzanie powiadomieniami,
- Usprawnianie interfejsu aplikacji,
- Wprowadzenie statusów wniosków obywatela (o dowód, paszport i inne).
Oprócz tego do listy obsługiwanych dokumentów mają zostać dodane następujące:
- Prawo Wykonywania Zawodu Pielęgniarki i Położnej,
- Prawo Wykonywania Zawodu Lekarza i Lekarza Dentysty,
- Legitymacja Osoby Niepełnosprawnej,
- Legitymacja doktoranta,
- Legitymacja szkolna (nowy proces wydawania),
- Legitymacja Radców Prawnych i Aplikantów Radcowskich,
- Legitymacje wydawane przez PZPN.
Ministerstwo Cyfryzacji ma w planach jeszcze w tym roku udostępnić co najmniej dziesięć kolejnych usług w aplikacji. Są to:
- Twoje sprawy – sprawdzanie statusu spraw administracyjnych,
- Zarządzanie dowodem osobistym – zawieszanie, odwieszanie i unieważnianie dowodu osobistego,
- Trzy nowe usługi dotyczące eDowodu: podpisywanie plików PDF, wdrożenie zakresu aplikacji eDO App służącej do weryfikacji danych, skrzynka eDoręczeń do komunikacji z urzędami,
- Stłuczka – oświadczenie sprawcy wypadku,
- Dodanie 11 wniosków E-usługi,
- Integracja dotycząca podpisywania dokumentów Profilem Zaufanym,
- Moja Firma – pobieranie zaświadczeń, wnioskowanie o dokumenty,
- Urząd Skarbowy – dodanie trzech wniosków,
- Moje dzieci – dodawanie danych dzieci z baz danych PESEL, RDO i RDP.
Zaplanowane funkcje w mObywatelu
Na oficjalnej stronie Ministerstwa Cyfryzacji znajduje się zakładka dotycząca planowanych funkcji, gdzie możemy podejrzeć, jakie pomysły oczekują w kolejce, by twórcy programu zajęli się ich wdrażaniem i udostępnieniem szerszej publice.
Zaplanowane funkcje to:
- Legitymacja Osoby Niepełnosprawnej,
- Legitymacja Trenerska / Piłkarska PZPN,
- Zawieszanie i odwieszanie dowodu osobistego,
- Panel moja firma – informacje oraz działania dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej,
- Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym i e-dowodem,
- Rozwój usług Urzędu Skarbowego,
- eDoręczenia,
- Legitymacja Honorowego Dawcy Krwi,
- Rozwój ePłatności,
- Legitymacja Radcy Prawnego.
Kiedy te funkcje zostaną dodane do aplikacji mObywatel?
Dokładny termin dodania poszczególnych funkcji nie jest obecnie znany. Te, które są już w trakcie realizacji, prawdopodobnie zostaną udostępnione znacznie szybciej, być może już w ciągu kilku miesięcy. Co do planowanych funkcji, ich terminy zależą od tempa postępu prac, jednak z doświadczeń wynika, że Ministerstwo Cyfryzacji powinno je wdrożyć jeszcze w tym roku.