"Ludzie nie zdają sobie sprawy, że kolory mają wpływ na to, jak radzimy sobie z różnymi zadaniami" - mówi Juliet Zhu z University of British Columbia, autorka badań. To, jak kolory oddziaływują na nasz umysł, jest gorącym tematem w psychologii, głównie z powodu dużego zainteresowania speców od reklamy i marketingu (którzy chcieliby wiedzieć, jak pokolorować swoje produkty, żeby się lepiej sprzedawały).

Badania, jakie przeprowadziła Zhu, polegały na rozwiązywaniu przez ochotników testów. Zadania, jakie mieli wykonać, wyświetlały się na ekranie komputera w dwóch kolorach - niebieskim i czerwonym. Obie barwy poprawiły wyniki badanych, jednak w różny sposób.

Kiedy lista wyrazów do zapamiętania wyświetlana była na czerwono, uczestnicy eksperymentu uczyli się większej liczby słów. Z kolei kiedy mieli wymyślić alternatywne zastosowania dla cegły, ci, którzy widzieli czerwoną barwę, myśleli o rzeczach praktycznych, takich jak budowanie domu. Natomiast niebieskie cegły poprawiły kreatywność badanych, owocując pomysłami w stylu - stwórz przycisk do papieru lub miejsce, gdzie twój pies będzie mógł się drapać.

Kolory zmieniały też odbiór reklam. Gdy nadawane były one na czerwonym tle, widzowie skupiali się na tym, czego należy unikać. Z kolei niebieski zwracał ich uwagę na sposób kręcenia filmu - to czy był oryginalny i przyciągający.

Pracę na temat wplywu kolorów na nasz mózg opublikował najnowszy numer "Science".