Choć może się wydawać, że dostrzeganie kontrastu nie stanowi akurat najważniejszej funkcji wzroku, to naukowcy są zaskoczeni wynikami swoich eksperymentów. Dotychczas sądzono, żerozpoznawanie kontrastu jest nam dane "raz na zawsze" i nie zmienia się. Zdolność ta przydaje się w czasie jazdy samochodem w nocy lub we mgle i jest jedną z pierwszych, które pogarszają się w miarę starzenia.

Tymczasem - według badań opublikowanych w piśmie "Nature Neuroscience" - "kontrastowe widzenie" można wyćwiczyć. Doświadczenia, które to wykazały,polegały na graniu w komputerowe gry akcji, w których trzeba było dużo strzelać. Po takim treningu uczestnicy eksperymentu dostrzegali nawet najdrobniejsze zmiany w nasyceniu szarości - radzili sobie znacznie lepiej niż ludzie z grupy kontrolnej, którzy nie bawili się w strzelanki. Co istotne, poprawa utrzymywała się przez dłuższy czas.

>>> Gry komputerowe mogą rodzić uprzedzenia.

Zdaniem naukowców odkrycie może pomóc w leczeniu przypadłości zwanej amblyopią, czyli "leniwym okiem". Osoby cierpiące na amblyopię gorzej widzą na jedno oko - i to bez wyraźnego medycznego uzasadnienia. Do tej pory leczenie polegało albo na interwencji chirurgicznej, albo na pracochłonnych ćwiczeniach "leniwego oka". Według badaczy z University of Rochester, którzy przeprowadzili eksperyment z grami komputerowymi, na tę przypadłość może pomóc granie na komputerze - bo zmusza jedno i drugie oko do równoczesnej pracy.