"Nasza praca odkryła molekularny mechanizm, który pokazuje, jak szybko i bez żadnych uszkodzeń komórek mózgowych można usunąć traumatyczne wspomnienia" - mówi brytyjskiemu "Daily Telegraph" doktor Joe Tsien z Akademii Medycznej Georgii. Razem z chińskimi i amerykańskimi naukowcami nadzorował on prace nad usuwaniem wspomnień.

Naukowcy odkryli specjalny enzym, który usuwa z mózgu wspomnienia. Myszy, które lekko porazili prądem, po podaniu enzymu nie pamiętały o wstrząsach. Tak samo, gdy najpierw pokazali gryzoniom zabawki, a potem zaaplikowali CamKII - myszy traktowały przedmioty, jakby widziały je pierwszy raz.

Na razie jednak, jak twierdzi doktor Tsien, przed naukowcami jeszcze wiele pracy, zanim będzie można testować enzym na ludziach. Według niego, mózg ludzki jest o wiele bardziej skomplikowany od mysiego i trzeba dobrze uważać, co się z niego usunie.

Badania doktora Tsiena to szansa dla żołnierzy, którzy nie mogą sobie poradzić z koszmarem wojny, czy też dla ofiar makabrycznych wypadków. Mogą poza tym pomóc ludziom, którzy po prostu chcą zapomnieć o nieudanych związkach.