Samolot skandynawskich linii lotniczych NORSE został wykorzystany do transportu grupy naukowców i zaopatrzenia stacji badawczej Troll na Antarktydzie.

Dreamliner wystartował z Kapsztadu, lot trwał pięć godzin, a po czterech godzinach postoju wrócił z powrotem do stolicy Republiki Południowej Afryki.

Boeing 787 Dreamliner

Reklama

Boeing 787 Dreamliner to dotąd największy samolot, który wylądował na tym lodowym kontynencie. Samoloty lecące na Antarktydę zwykle zatrzymują się na trasie w Kapsztadzie i dopiero następnie lądują na lodowej drodze startowej o długości 3 km, położonej ponad 1200 metrów nad poziomem morza.

Reklama

Wcześniej samolot B737 MAX 8 czeskich linii Smartwings już trzykrotnie gościł na Biegunie Południowym. Na lądowisku blisko stacji badawczej Troll wylądował również airbus A340 linii Hi Fly, będąc pierwszym lądującym na Antarktydzie samolotem szerokokadłubowym.

Lądowanie samolotów na Antarktydzie

Lądowanie samolotów na Antarktydzie jest dość wyjątkowym wyzwaniem ze względu na trudne warunki atmosferyczne, topografię terenu i izolację tej lodowej krainy. W przeważającej większości przypadków, lądowanie na Antarktydzie odbywa się na specjalnie przygotowanych lodowiskach i lotniskach, które obsługują głównie naukowe bazy badawcze.

Istnieją specjalne lotniska na Antarktydzie, które obsługują zarówno loty transportowe, jak i badawcze. Przykłady to między innymi lotniska w bazach badawczych McMurdo, Amundsen-Scott South Pole Station, czy Rothera na Wyspie Adelaide.

Jakie samoloty lądowały na Antarktydzie

Reklama

Oto kilka przykładów rodzajów samolotów, które były używane na Antarktydzie:

  • LC-130 Hercules: Jest to jedna z najczęściej używanych maszyn na Antarktydzie. LC-130 to wersja samolotu Lockheed C-130 Hercules, która została dostosowana do lądowania na lodowiskach przy użyciu gąsienic. Posiada także dodatkowe wyposażenie, które umożliwia operacje w ekstremalnych warunkach zimowych.
  • C-17 Globemaster III: Ten duży samolot transportowy jest zdolny do przewożenia dużych ilości ładunku i jest używany do logistyki na Antarktydzie.
  • Twin Otter: Lekki samolot wielozadaniowy, często używany do transportu ludzi i małych ilości sprzętu do odległych stacji badawczych.
  • Basler BT-67 (Douglas DC-3): Jest to przerobiona wersja klasycznego samolotu Douglas DC-3, dostosowana do lotów w trudnych warunkach arktycznych i antarktycznych.
  • Airbus A319: W niektórych przypadkach samoloty pasażerskie, takie jak Airbus A319, były używane do transportu naukowców i personelu obsługującego stacje badawcze.