Jakie sposoby stosują nieuczciwi handlowcy?

• Najczęściej stosowaną praktyką jest nieumieszczanie na tabliczkach przy produktach oznaczonych promocją dotychczasowych cen.

Cena produktów jest najpierw sztucznie wywindowana w górę, po to, by w okresie akcji promocyjnej ją obniżyć. Taka operacja ma pokazywać konsumentom znaczną różnicę w cenie "przed" i "po" obniżce. W rzeczywistości jednak klient płaci za towar niemal tyle samo.

• Towary reklamowane w ulotkach czy gazetkach jako tańsze są na terenie supermarketu umieszczane w specjalnych "koszach promocyjnych". Na tym jednak "promocja cen" często się kończy, bo czytniki w kasie nabiją starą, czyli wyższą niż oczekiwana przez klienta, cenę.

Reklama

• To samo dotyczy swego rodzaju prezentów dodawanych do produktu podstawowego, czyli tak zwanych gratisów. Okazuje się bowiem, że czasem lepiej po prostu "taniej", kupić na przykład dwa szampony jako dwa odrębne produkty, niż skusić się na pakiet pod hasłem: "dwa szampony w cenie jednego".

Zaniżanie wagi przy zachowaniu tej samej ceny, np. chipsy, których opakowanie w większej części wypełnione jest powietrzem.

Przekreślanie ceny, która nigdy nie obowiązywała

Z fałszywymi promocjami trudno walczyć, bo nawet, gdy zostaną wykryte, właściciele sklepów mogą otrzymać najwyżej mandat nieprzekraczający 5 tys. zł. Najlepiej więc zachować ostrożność i rozsądek przy zakupach oraz dokładnie liczyć wydatki.