Lotniczy fenomen sprzed stu lat

Jak informuje muzeum, RWD-8 to ikona polskiego lotnictwa przedwojennego. Zaprojektowany przez wybitnych inżynierów Stanisława Rogalskiego, Jerzego Drzewieckiego i Leszka Dulębę, samolot ten odniósł spektakularny sukces, wygrywając konkurs na maszynę szkoleniową dla Wojska Polskiego w 1933 roku.

Reklama

Jednym z najbardziej znanych wyczynów związanych z RWD-8 był pokaz umiejętności szybownikaSzczepana Grzeszczyka. "Pilot, siedząc za sterami samolotu zdemontowanym śmigłem, został wyholowany na wysokość 600 metrów, a następnie sprowadził maszynę na ziemię niczym szybowiec" - opisano w komunikacie.

Powrót legendy do życia

Replika, nad którą pracują konserwatorzy z krakowskiego muzeum, nie mają łatwego zadania. Choć nie zachowała się pełna dokumentacja techniczna, to dzięki historycznym fotografiom, opisom oraz niezrównanym umiejętnościom specjalistów, wygląd maszyny będzie niemal identyczny jak oryginał.

Nowa wystawa – hołd dla cywilnego lotnictwa

Jesienią 2025 roku, podczas otwarcia wystawy "Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne", replika RWD-8 będzie jedną z gwiazd ekspozycji w Hangarze nr 5. Wystawa ma być nie tylko miejscem prezentacji polskiego dorobku w dziedzinie lotnictwa cywilnego, ale również przestrzenią do refleksji nad historią technologii, która przez lata kształtowała marzenia o wolności i podboju przestworzy.