Poseł PiS Łukasz Schreiber, prezentując projekt nowelizacji ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, podkreślił, że to nie jest "ustawa o podwyżkach dla ministrów", ani "ustawa o podwyżkach w administracji rządowej".

- Chcemy zaproponować nowatorski pomysł, by te wynagrodzenia zależały od czterech czynników: od wzrostu PKB, od współczynnika Giniego, od minimalnego wynagrodzenia w kraju i od średniego wynagrodzenia w kraju - powiedział Schreiber.

Podkreślił, że podobny mechanizm się stosuje w przypadku menadżerów spółek, których uposażenie jest uzależnione od wyników ich firmy. - Jeżeli sytuacja gospodarcza jest lepsza, to rządzący politycy będą mieli wyższe uposażenia, jeżeli będzie się Polakom żyło gorzej, jeżeli PKB spadnie poniżej 2 proc., to prezydent, czy ministrowie będą zarabiali mniejsze pieniądze - powiedział poseł PiS.

Jak przyznał, w obecnej sytuacji gospodarczej wprowadzenie proponowanych przez PiS rozwiązań oznacza kilkutysięczne podwyżki dla premier i ministrów. Jednocześnie Schereiber zaznaczył, że zaznaczył, że od 2008 roku nie było znaczących podwyżek w administracji rządowej. Podkreślił, że obecnie często wiceministrowie zarabiają dużo mniej od dyrektorów departamentów w ministerstwach, którymi zarządzają. Nazwał tę sytuację "patologiczną".

Zgodnie z projektem wynagrodzenie osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe składa się z wynagrodzenia zasadniczego będącego dwukrotnością sumy przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku budżetowym oraz minimalnego wynagrodzenia w danym roku budżetowym, a także dodatku funkcyjnego.

Wynagrodzenie ma zostać powiązane ze wskaźnikami takimi jak: wzrost PKB, wskaźnik Giniego (który używany jest przede wszystkim do pomiaru nierównomiernego rozkładu dóbr, a szczególnie nierównomiernego rozkładu dochodu np. gospodarstw domowych), przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej i minimalne wynagrodzenie.

- W okresach dobrej koniunktury gospodarczej, kiedy dochody budżetowe rosną, zwiększają się także wynagrodzenia, natomiast kiedy dynamika wzrostu gospodarczego słabnie, wynagrodzenia takich osób także są obniżane. Dodatkowo przedstawiciele najwyższych władz są motywowani do podejmowania działań służących stałej poprawie dobrostanu społecznego i zmniejszaniu nierówności w dochodach społeczeństwa - czytamy w uzasadnieniu.

Na dziś oznacza to podwyżki

Jeśli wskaźniki gospodarcze będą się utrzymywać na dotychczasowym poziomie, oznaczałoby to podwyżki o 4-5 tys. zł. Prezydent zarabiałby wtedy 24,6 tys. zł, z kolei premier, marszałek Sejmu i prezes NBP – po 24 tys. zł. Wicepremier, prezes NIK czy np. minister i RPO – po ok. 20 tys. zł. Takie wyliczenia prezentuje Rp.pl.

- Polski na to nie stać. Następuje gwałtowny rozrost administracji, powstają nowe instytucje i mamy największą w Europie liczbę ministrów i wiceministrów. Nie wiem, jak PiS chce wytłumaczyć podwyżki wyborcom – mówi Rp.pl poseł PO Krzysztof Brejza.

Pensja dla Pierwszej Damy

Elementem nowej ustawy o zarobkach ministrów jest także zapis o wynagrodzeniu dla Pierwszej Damy. Wiadomo już, że pensja Agaty Kornhauser-Dudy miałaby być uzależniona od zarobków męża, a ona sama ma podlegać ustawie o ograniczeniu działalności gospodarczej (będzie m.in. musiała składać oświadczenia majątkowe).

- Sytuacja, gdy głowa państwa musi płacić składki za swoją żonę, jest niefortunna. Obowiązki Pierwszej Damy to praca na pełny etat, nawet po 100 godzin tygodniowo, czasem przez dziesięć lat – mówi poseł PiS Łukasz Schreiber, który będzie prowadził nowelizację ustawy w Sejmie. Zaznacza przy tym, że nowelizacja zakłada też przyznanie wynagrodzenia byłym pierwszym damom i podwyżkę pensji byłych prezydentów. - To dowód na to, że głównym celem ustawy nie jest podniesienie wynagrodzeń polityków PiS - podkreśla Łukasz Schreiber.