W sierpniu z kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną przepłynęły 342 jednostki. Były to: 291 jednostek rekreacyjnych, trzy rybackie, 26 państwowych i 22 komercyjne. To wynik o 60 wyższy niż w lipcu — poinformował elbląski serwis lokalny portel.pl. Sierpień był więc rekordowy pod względem liczby przepływających statków.

Reklama

Przekop Mierzei Wiślanej - coraz większy ruch

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został otwarty 17 września 2022 roku. Pierwszym statkiem, który pokonał tę drogę morską był Zodiak II. Od 18 września 2022 r. do 22 czerwca 2023 r. skorzystało z kanału 991 jednostek. Przekop Mierzei Wiślanej łączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, a jego celem jest skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyk.

By zapewnić dostęp z Zalewu Wiślanego do Morza Bałtyckiego śluza ma być otwarta cały rok z wyłączeniem dotyczącym warunków pogodowych takich jak zalodzenia czy silny wiatr.

Reklama

Spór o pogłębienie kanału przez Mierzeję Wiślaną

W ostatnich miesiącach trwa spór na temat pogłębienia rzecznego toru wodnego kończącego się w porcie w Elblągu. Dotyczy on finansowania przedsięwzięcia. Samorząd twierdzi bowiem, że koszty powinien pokryć Urząd Morski w Gdyni. Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się z kolei do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie.

Przekop Mierzei Wiślanej a wpływ na środowisko

Przekop Mierzei Wiślanej od początku spotykał się z reakcją organizacji ekologicznych, które mówiły o potencjalnych negatywnych skutkach inwestycji dla środowiska. O inwestycji krytycznie wypowiadało się m.in. WWF Polska, Aktywiści z Obozu dla Mierzei Wiślanej oraz Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA.