5 listopada Centrum Nauki Kopernik świętuje pierwszy rok działalności. Z tej okazji przygotowano wiele specjalnych atrakcji, których zwiedzający nie obejrzą na co dzień. W sobotę goście mogą np. zajrzeć do warsztatów, w których powstają prototypy nowych eksponatów i naprawiane są te zepsute. W podziemiach czekają na ich m.in. przyszłe eksponaty wystawy "Słońce ziemian", która będzie pierwszą czasową ekspozycją CNK.

"Zainteresowanie jest duże. Bardzo się z niego cieszymy. W tej chwili kolejka nie jest strasznie długa, ale to dobrze, bo nikt nie zostanie odprawiony z kwitkiem" - powiedziała PAP Katarzyna Nowicka z Centrum Nauki Kopernik. Zaznaczyła, że według wstępnych szacunków, w ciągu dnia Centrum odwiedziło już około 5 tysięcy osób.

Z okazji urodzin w sobotę placówka będzie czynna o 3 godziny dłużej, czyli do godz. 22.

Jak powiedziała PAP Nowicka, z sobotnich atrakcji największą popularnością cieszy się "Science Show", czyli cykl pokazów i warsztatów, przygotowany przez fizyka Łukasza Badowskiego i elektronika Zasława Adamaszka. Zwiedzający mogą też wziąć udział w specjalnych pokazach organizowanych w poszczególnych galeriach Centrum. W galerii "Korzenie cywilizacji" przygotowano pokaz krzesania ognia, zaś w "Re:generacji" - rozbicie róży zamrożonej w ciekłym azocie.

Odwiedzający o pełnych godzinach planetarium "Niebo Kopernika" mogą dowiedzieć się, jakie gwiazdozbiory i planety widać aktualnie na niebie. Zespół planetarium przygotował na tę okazję także pokaz specjalny, który m.in. odsłania kulisy jego pracy.

"Prezentacja przygotowana na urodziny Centrum powinna naszym widzom pomóc zrozumieć, jak wygląda proces przygotowania pokazu" - powiedział PAP Kamil Złoczewski, astronom pracujący w "Niebie Kopernika".

Autorzy najciekawszych urodzinowych życzeń dla Centrum Nauki Kopernik mają szansę na wygranie wycieczek do centrów nauki w Budapeszcie, Amsterdamie lub Barcelonie albo biletów do warszawskich instytucji kultury.

Centrum Nauki Kopernik zainaugurowało działalność dokładnie rok temu. Publiczność mogła wówczas zobaczyć pięć wystaw stałych, do których w marcu br. dołączyła szósta - "Re:generacja". W kolejnych miesiącach goście mogli oglądać pokazy "Teatru Robotycznego" i odwiedzić "Park Odkrywców". W czerwcu odsłonięto zaś kolejną atrakcję - planetarium "Niebo Kopernika", w którym można odbyć podróż do wybranej planety Układu Słonecznego czy zwiedzić np. Drogę Mleczną. Najnowszą atrakcją CNK jest laboratorium chemiczne, w którym od października młodzież może przeprowadzać własne eksperymenty. Jeszcze w tym roku "Kopernik" otworzy laboratoria: biologiczne i fizyczne oraz pracownię robotyczną.

Przez 293 dni robocze "Kopernika" odwiedziło ponad milion zwiedzających, a 170 tysięcy wzięło udział w wydarzeniach odbywających się poza jego siedzibą. Dziennie CNK zwiedzało około 4 tysiące gości, z czego 40 proc. stanowili mieszkańcy Warszawy. Wykupiono ponad 46 tysięcy biletów rocznych, uprawniających do nieograniczonej liczby wizyt, a najwierniejszy zwiedzający odwiedził placówkę 31 razy.