Afganistan jest światowym liderem nie tylko w produkcji opium, ale i haszyszu - podało w środę Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC). Według ocen ONZ kraj ten wytwarza rocznie od 1500 do 3500 ton haszyszu.
Szef UNODC Antonio Maria Costa oświadczył w komunikacie, że na pierwszym miejscu stawia Afganistan "zdumiewająca wydajność" jego upraw konopii indyjskich. Afganistan wytwarza 145 kg haszyszu z jednego hektara, podczas gdy Maroko uzyskuje około 40 kg.
W pierwszym badaniu dotyczącym upraw konopii w Afganistanie ONZ ocenia, że każdego roku uprawianych jest tam od 10-24 tys. hektarów tej rośliny. W 17 z 34 afgańskich prowincji, głównie na niespokojnym południu kraju, znajdują się uprawy na dużą skalę. Handel konopiami prowadzony jest w całym kraju.
Z danych UNODC wynika, że biorąc pod uwagę koszt uprawy jednego hektara, uprawa konopii jest trzykrotnie tańsza niż opium. W rezultacie dochód netto z uprawy jednego hektara konopii wynosi około 2490 euro. W przypadku opium jest to 1495 euro. Konopie wymagają jednak w lecie dużo wody, która jest trudno dostępna, dlatego chłopi wolą uprawiać opium. W zeszłym roku ponad dwie trzecie tych, którzy mieli uprawy konopii, uprawiali też opium.
Costa ostrzegł, że zyski z uprawy konopii zasilają bojowników. "Wszystkie narkotyki w Afganistanie, zarówno opium jak i konopie, są opodatkowane przez tych, którzy kontrolują terytorium, zapewniając rebeliantom dodatkowe źródło dochodów" - podkreślił.
Ocena ONZ oparta jest na danych z 1634 wiosek afgańskich w 20 prowincjach.
W zeszłym roku produkcja opium w Afganistanie osiągnęła według ONZ poziom 6900 ton, czyli ponad 90 proc. produkcji światowej.
Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) zbadało afgańskie uprawy konopii indyjskiej. Szef UNODC mówi o "zdumiewającej wydajności". Afganistan wytwarza bowiem 145 kilogramów haszyszu z jednego hektara, podczas gdy Maroko uzyskuje jedynie 40 kilogramów.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama