"Ostatecznie przedstawiony (w raporcie) scenariusz wydaje się brzmieć: brak kompetencji polskich pilotów mógł być złagodzony przez rosyjską wieżę kontrolną. Cały dramat rozegrałby się wtedy bez najmniejszej odpowiedzialności pasażerów za ich własną śmierć, w przeciwieństwie do wniosków wyciągniętych w styczniu przez Rosjan" - ocenia gazeta.

Reklama

"Jest to więc sprawa czysto wojskowa i techniczna, w której polityka nie odegrała żadnej roli" - pisze dziennik podsumowując wyniki opublikowanego w piątek w Warszawie raportu komisji ministra spraw wewnętrznych Jerzego Millera.

Artykuł sugeruje, że tak przedstawione wnioski są wynikiem upolitycznienia śledztwa. Pisze też, że cały raport jest odpowiedzią na opublikowany w styczniu przez Rosjan raport MAK-u, który Warszawa odrzuciła.

"(...)Śledczy rosyjscy zrzucili całą odpowiedzialność za wypadek na polską załogę, (która była) pod presją dygnitarzy obecnych na pokładzie. Jeden z nich, generał Błasik, miał ślady alkoholu we krwi" - przypomina dziennikarz "Le Soir". "Warszawa uznała to za skandal. Sześć miesięcy później Polacy publikują swój raport, który w wielu miejscach potwierdza tezy Rosji", ale "komisja wytyka też błędy po stronie rosyjskiej" - wyjaśnia dziennik.

Przyznaje on jednak, że według raportu "główne przyczyny katastrofy są po stronie polskiej".

Gazeta odnotowuje również, że raport ministra Millera został "ostro skrytykowany" przez brata zmarłego prezydenta, Jarosława Kaczyńskiego. Cytuje także artykuł rosyjskiej gazety "Izwiestija", która w piątkowym komentarzu oceniła, że za katastrofę odpowiedzialny jest sam Lech Kaczyński.