Przedłużono trzy istniejące linie i otwarto nową, aby - jak podały władze miasta - zachęcić do korzystania z transportu publicznego i zmniejszyć natężenie ruchu drogowego w stolicy Chin.

Po otwarciu nowych odcinków Pekin wysunął się z czwartej pozycji na pierwszą pod względem długości sieci metra, pokonując Londyn (402 km), Seul (406,2 km) i Szanghaj (425 km).

Reklama

System metra w Pekinie rozrósł się gwałtownie w ciągu ostatniej dekady. Powstało w tym czasie 13 z 16 linii, głównie ze względu na wybór stolicy Chin na gospodarza letnich igrzysk olimpijskich i dzięki pakietowi stymulacyjnemu, jaki rząd chiński w listopadzie 2008 roku wprowadził w życie w celu zwalczania skutków światowego kryzysu finansowego; pakiet ten był przeznaczony w dużej części na budowę infrastruktury.

Według zapewnień miejskiej komisji ds. transportu w Pekinie, liczba linii metra wzrośnie do 19 w 2015 roku, a ich łączna długość wyniesie 561 km; w 2020 roku ma liczyć 1000 km.

Pekińskie metro jest najtańsze na świecie: przejazd kosztuje 2 juany (0,24 euro) na każdej linii z wyjątkiem szybkiej linii na lotnisko, gdzie za bilet trzeba zapłacić 25 juanów (3 euro).

System transport publicznego w stolicy Chin, obejmujący autobusy, przewoził w 2012 roku średnio 20,6 mln ludzi dziennie. Szacuje się, że z transportu publicznego korzysta ok. 44 proc. mieszkańców Pekinu. To najwyższy odsetek ze wszystkich miast chińskich.

Żeby rozładować ruch drogowy w mieście, władze Pekinu ograniczyły w zeszłym roku maksymalną liczbę rejestracji pojazdów do 240 tys. rocznie, co stanowi jedną trzecią z pojazdów rejestrowanych tam co roku przed wejściem w życie tych przepisów.

Dodatkowym ograniczeniem jest zakaz ruchu pojazdów przez jeden dzień w tygodniu wyznaczany na podstawie numerów rejestracji.