W kontenerach pierwszego składu, który wyjechał z dworca Stanford-Le-Hope w hrabstwie Essex, znajdują się m.in. preparaty witaminowe, odżywki dla dzieci oraz leki, którymi Wielka Brytania chciałaby zbudować swoją konkurencyjną pozycję w handlu z Chinami po opuszczeniu Unii Europejskiej.
Pociąg towarowy ma dotrzeć do Yiwu po trzech tygodniach od wyruszenia spod Londynu. To o połowę krócej niż obecnie wymaga transport drogą morską.
Pierwszy pociąg z Chin do Wielkiej Brytanii przybył w połowie stycznia br. Dzięki połączeniu Londyn stał się 15. europejskim miastem, z którego można się bezpośrednio dostać koleją do Chin.
Trasa wiedzie m.in. przez Francję, Belgię, Niemcy, Polskę, Białoruś, Rosję i Kazachstan. Stanowi element inicjatywy gospodarczej Pasa i Szlaku. Działania stanowią reaktywację dawnej handlowej drogi wiodącej z Chin do Europy, która z końcem średniowiecza i rozrostem imperium tureckiego straciła na znaczeniu. Nowy Jedwabny Szlak prowadzi przez kraje środkowoazjatyckie do Europy Zachodniej przez Polskę.