O problemach maszyny załoga dowiedziała się dopiero nad Warszawą. Z relacji kpt. Tadeusza Wrony, który pilotował awaryjnie lądujący na Lotnisku Chopina w Warszawie samolot LOT-u Boeing 767, wynika że od startu w Newarku, aż do Warszawy lot odbywał się bezpiecznie.

Reklama

"Moment krytyczny pojawił się przy pierwszej nieudanej próbie wypuszczenia podwozia. Przerwaliśmy podejście do normalnego lądowania - relacjonuje Wrona.

Gdy podwozie po dwóch próbach nie wyszło i nie ustawiło się w pozycji opuszczonej załoga poinformowała kontrolera lotu o problemach i być może o konieczności lądowania awaryjnego.

"Mieliśmy od tej chwili około 40 minut. To był czas na szukanie rozwiązania" - dodaje Wrona. Kapitan przyznaje, że prób otwarcia podwozia było jeszcze w tym czasie bardzo dużo. "Raz po raz badaliśmy sytuację. Od początku przechodziliśmy jeszcze raz całą procedurę" - przyznaje pilot.

Reklama

Usterkę wykrył i zasygnalizował komputer pokładowy. "Ja nie musiałem decydować, ani się zastanawiać czy wybierać inne lotnisko, kierowałem się instrukcjami. Usterka, którą wyłapał komputer była w instrukcji” -mówi Wrona. Zapytany o usterkę pilot powiedział, że chodziło o utratę płynów w jednej z trzech instalacji - nie wiadomo, z jakiego powodu - i spadek ciśnienia w instalacji "centralnej".

Kapitan przyznaje, że był zaskoczony problemami boeinga: "Leciałem tym samolotem z 500 razy i zawsze podwozie się otwierało" - mówi Wrona.

"Do końca wierzyłem, że to podwozie uda się nam wysunąć" - powiedział Wrona i dodał, że wcześniej nie miał tak niebezpiecznych sytuacji w powietrzu. "Jestem szczęśliwy, bo nigdy nie miałem kłopotliwych przypadków ani na boeingu, ani na poprzednim samolocie – przyznaje Wrona.

Reklama

Kapitan Wrona "gwiazdą". Koledzy po fachu o pilocie>>>>

W ostatnich sekundach lotu, tuż przed lądowaniem Wrona myślał przede wszystkim o ludziach znajdujących się na pokładzie maszyny. "Musimy zadbać o to, że ci ludzie lecą z nami (...) i nie możemy sobie pozwolić na jakikolwiek błąd, czyli że kontakt z ziemią nie może być twardy" - powiedział Wrona.



Jak tłumaczył, gdyby doszło do twardego lądowania, to uszkodzeniu mogła ulec konstrukcja samolotu, która "przygotowana jest do tego, że samolot może oprzeć się na gondolach silników i kadłubie i on to obciążenie wytrzyma".

Kapitan dodał, że przy uderzeniu, przeciążeniu, mogło dojść do urwania lub uszkodzenia jakiejś części, która uniemożliwiłaby odpowiednie "podparcie samolotu". "Mogłoby dojść do urwania silnika i to mogłoby doprowadzić do poważnych skutków" - stwierdził Wrona.

Gdy samolot zatrzymał się na pasie, Wrona poczuł ulgę, ale strach o pasażerów pozostał, bo w samolocie pojawił się ogień. "Pełną ulgę odczułem, gdy szef pokładu zameldował: Pokład pusty" - mówi Wrona.

"Do godz. 18 w środę samolot Boeing 767 ma być usunięty z pasa" - powiedział na konferencji prezes PLL LOT Marcin Piróg. "W tej chwili trwają prace nad przesunięciem samolotu. Są w drodze technicy z Boeinga. Będą lądować w Warszawie helikopterem, przylecą z Katowic o wpół do trzeciej. Spodziewamy się, że do godz. 18 samolot zostanie tak przesunięty, że drugi pas startowy będzie mógł być otwarty po inspekcji, czyli ok. 19-20" - powiedział prezes LOT-u.