Wraz ze stacjami otwarty zostanie jeden z największych w Europie węzłów przesiadkowych obejmujący sześcioperonową pętlę tramwajową, pięcioperonowy terminal autobusów komunikacji miejskiej i podmiejskiej oraz czterokondygnacyjny parking z miejscami postojowymi dla tysiąca samochodów.

Reklama

Budowa warszawskiej kolei podziemnej rozpoczęła się w kwietniu 1983 r., gdy w Polsce trwał jeszcze stan wojenny. Pierwszy, jedenastokilometrowy odcinek z Kabat do placu Politechniki oddano do użytku w 1995 roku. Całkowity koszt budowy wyniósł ponad 3,5 mld zł, kolejne 600 mln zł trzeba było wydać na zakup 168 wagonów - 108 francuskich i 60 rosyjskich.

Dziś metro ma 23,1 km długości, lecz mimo to jest jedną z najkrótszych takich linii w Europie. Gorsze pod tym względem jest metro w bułgarskiej Sofii, które ma zaledwie osiem kilometrów i 10 stacji. W Warszawie jest ich 21 (początkowo miało być ich 23, jednak w trakcie budowy zrezygnowano z dwóch przystanków w centrum miasta). 22. stacja to zamknięty dla pasażerów węzeł techniczno-postojowy na Kabatach. Przejazd od stacji Kabaty do Młocin zajmuje około 40 minut.

Rocznie trasę tę przemierzać będzie ponad 100 mln pasażerów. Warszawskie metro powiększy się dopiero za pięć lat, gdy zakończy się budowa pierwszego odcinka drugiej linii.

Reklama