Wiceminister Piotr Malepszak stwierdził, że równoległe wybudowanie dwóch odcinków kolei długich prędkości: Warszawa-Łódź i Łódź-Wrocław przyniosłoby największe skrócenie czasu przejazdu.
Kolej dużych prędkości. Kiedy?
Malepszak zdradził też, możliwy termin rozpoczęcia inwestycji. Prace mogłyby się zacząć w drugiej połowie 2026 roku. Gdyby tylko powstał pierwszy fragment o długości 120 km między Sieradzem a Czernicą Wrocławską, to czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia skróciłby się już do trzech godzin. Takie przyspieszenie moglibyśmy mieć ok. 2032-33 roku. Ta część jest łatwiejsza, na płaskim terenie, bez tuneli i kosztownych prac – powiedział w rozmowie z "Gazetą Wyborczą" Malepszak.
Zapewnił także, że projekt remontu linii średnicowej w Warszawie powinien zostać dopracowany.
Grunty kolejowe w Warszawie
Wiceszef Ministerstwa Infrastruktury zwrócił też uwagę na grunty kolejowe w centrum stolicy i stwierdził, że nie rozumie, czemu nie przewidziano ich zagospodarowania.
Zagospodarowanie jest też możliwe nad tunelem kolejowym w kierunku centrum. Pamięta pan te wizualizacje z wieżowcami hen-hen w górę? Mamy tu najcenniejsze grunty w środku miasta i przygotowujemy inwestycję na sto lat. Nie możemy zmarnować tej szansy i nie zabudować tego terenu – dodał.