Przestępcy wykorzystują proste, ale skuteczne metody, by Cię oszukać:
- Fałszywy alert: Otrzymujesz SMS lub e-mail z informacją o problemie z dostarczeniem paczki. Treść jest alarmująca: "Alert kurierski: Próbowaliśmy dostarczyć tę paczkę…".
- Link do fałszywej strony: W wiadomości znajduje się link, który rzekomo prowadzi do strony, gdzie masz "zaktualizować dane". Link wygląda na oficjalny, ale to tylko podstęp.
- Wyłudzanie danych: Fałszywa strona wygląda jak oficjalna witryna firmy kurierskiej. Tam oszuści proszą Cię o podanie nie tylko danych adresowych, ale także numeru karty płatniczej czy hasła do bankowości elektronicznej. To pretekst do kradzieży pieniędzy z Twojego konta.
- Presja czasu: Wiadomość zawsze sugeruje, że musisz działać szybko, bo inaczej paczka wróci do nadawcy.
"Poza imieniem, nazwiskiem, danymi do kontaktu czy adresem dostawy, wymagają też podania danych z karty płatniczej. Ma to być rzekomo konieczne do opłacenia ponownego dostarczenia lub np. cła" – komentuje Adrianna Czarnocka, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa.
Jak się bronić przed oszustami?
Eksperci z CyberRescue radzą, jak uniknąć zagrożenia:
- Zweryfikuj nadawcę: Zawsze dokładnie sprawdź nadawcę wiadomości i to, jak wygląda link. Oficjalne firmy kurierskie nie proszą o dane karty płatniczej przez SMS.
- Nie klikaj w linki: Nie wchodź na nieznane strony i nigdy nie podawaj na nich swoich danych bankowych.
- Zablokuj i usuń: Zablokuj numer nadawcy i usuń fałszywą wiadomość. Jeśli to e-mail, oznacz go jako SPAM.
Co zrobić, jeśli podałeś dane?
Jeśli wpadłeś w pułapkę i Twoje dane trafiły do oszustów, działaj natychmiast.
- Zablokuj kartę: Jak najszybciej wyzeruj limity na karcie płatniczej i trwale ją zastrzeż w swoim banku. Zamów nową kartę.
- Sprawdź konto: Zweryfikuj, czy z Twojego konta nie zniknęły już pieniądze.
- Uważaj na kontakt: Bądź ostrożny, jeśli dzwonią do Ciebie nieznane numery – oszuści mogą próbować wyłudzić kolejne dane.