Badają, jak Rosjanie majstrowali przy tupolewie

Maciej Duda | 2010-07-14 09:14 | Aktualizacja: 09:48
Badają, jak Rosjanie majstrowali przy tupolewie

Badają, jak Rosjanie majstrowali przy tupolewie (Fot. Mikhail Metzel / AP)

Prezydencki Tu-154M po ostatnim remoncie ulegał awariom. Zawodziły m.in. urządzenia potrzebne przy lądowaniu. Wojskowa prokuratura potwierdza "DGP", że bada, jak w 2009 r. w Rosji przebiegała modernizacja samolotu.



O awariach zeznał w prokuraturze kapitan Grzegorz Pietruczuk, jeden z pilotów Tu-154M Lux (nr 101). Był on dowódcą załogi 7 kwietnia, gdy do Katynia leciał premier Donald Tusk.

„DGP” ustalił, że kpt. Pietruczuk w zeznaniach mówił o awariach m.in. systemów nawigacyjnych oraz tych, które mogły mieć wpływ na bezpieczeństwo podczas podchodzenia do lądowania. Jakich konkretnie? – Nie mogę powiedzieć. Prokurator poinformował mnie, że wszystko, co zeznałem, jest poufne – tłumaczy pilot Tu-154M.

Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie badająca przyczyny katastrofy z 10 kwietnia przygląda się także ostatniemu remontowi maszyny, która rozbiła się pod Smoleńskiem. – Badamy remont i jego okoliczności. Na ostateczne wnioski musimy poczekać, aż dostaniemy dokumentację techniczną samolotu – powiedział „DGP” płk Jan Artymiak z Naczelnej Prokuratury Wojskowej. Dodał, że teraz dokumenty ma polska komisja badająca przyczyny tragedii.

Remont Tu-154M zaczął się 20 maja 2009 r. w zakładach w Samarze i trwał aż do końca listopada. Co ciekawe, prace modernizacyjne nadzorował rosyjski MAK, czyli Międzypaństwowy Komitet Lotniczy. To ta instytucja obecnie prowadzi i nadzoruje rosyjskie badania przyczyn katastrofy Tu-154M.

Remont wykonywała rosyjska firma Awiakor SA. Kontrakt zawarty przez MON z polskim konsorcjum MAW Telecom i rosyjską grupą Polit-Elektronik na remont samolotu (oraz drugiego rządowego Tu-154M) opiewał na prawie 70 mln zł.

W zakładach w Samarze naprawiano główne podzespoły samolotu, dodawano także najnowsze urządzenia. Układy hydrauliczne remontowano w Ufie, a silniki w Rybińsku. W Samarze prawie całkowicie przebudowano wnętrze samolotu, tak że stał się on wręcz luksusowy. Przestrzeń pasażerską podzielono na trzy saloniki i na normalny przedział. Po remoncie Tu-154M zaczął latać 21 grudnia 2009 r.

Od tej pory wiadomo o jednej nagłośnionej awarii. 22 stycznia tego roku kpt Pietruczuk leciał tutką z misją humanitarną na Haiti. Na lotnisku w Portoryko okazało się, że zepsuł się układ sterowania klapami. Usterkę naprawiono po kilku godzinach. Czy wcześniejsze awarie mogły być przyczyną katastrofy? Wątpią w to specjaliści z polskiej komisji, z którymi rozmawiał „DGP”. Wskazują, że polska czarna skrzynka, a także rosyjskie rejestratory nie zanotowały żadnej awarii sprzętu samolotu 10 kwietnia.





zdjęcie autora

Autorem tekstu jest

Maciej Duda

Zobacz inne teksty autora »

Źródło: Własne
Podziel się:
Znajdź Dziennik.pl na:FBgoogle plusetwitter
Wypowiedzi: 57
1 2 3 4 ... 6 starsze
  • ~toni2010-07-20 00:56

    Jest to, na co pozwolili.Brak slow...

  • ~ZIEMLIANIKA2010-07-16 09:42

    NUDA
    DŁUBIE W SZPARACH OKIENNYCH CIEMNOGRODU.
    NARÓD JUŻ ZACZYNA MIEĆ TEGO DOSYĆ.!
    PREZES DAJTA POKÓJ !
    PREZES! GDZIE JEST, TYSIĄC OBIECANYCH W NIEBO ŚCIEŻEK?

  • ~RONIN2010-07-15 16:58

    Co jest nudne POL? Badanie kto odpowiada za dwie prawie identyczne katastrofy
    w których najpierw zginęło całe dowództwo naszego lotnictwa(wtedy też Prezyd
    ent kazał lądować?) a w drugiej całe dowództwo naszych Sił Zbrojnych z ich Zwie
    rzchnikiem Prezydentem R.P na czele? Powinno się o tym zapomnieć żeby cię nie
    nudzić? A co powiesz POL jak w katastrofie spowodowanej przez nieudaczników
    zginie twoja rodzina?
    ronin

  • ~PO=KGB=ZAMACH2010-07-15 09:48

    TRZEBA BYĆ IDIOTĄ ALBO ...żeby naprawiać samolot u najgorszego wroga Polski.

  • ~momo2010-07-15 09:08

    gratulacje tytuł tak ma się do treści jak głowa pana dudy do części ciała na której siedzi! pomajstrował to autor

  • ~momo2010-07-15 09:08

    gratulacje tytuł tak ma się do treści jak głowa pana dudy do części ciał na której siedzi! pomajstrował to autor

  • ~karuzela2010-07-14 23:07

    Wszystkie ślady prowadzą do Putina i czołówki PO.
    To oni są nieprawymi spadkobiercami tego zamachu.

  • ~Cicero.2010-07-14 19:05

    Jeżeli ta sama instytucja nadzorowała remont samolotu, a teraz prowadzi śledztwo w sprawie przyczyn katastrofy to wiadomo z góry kto będzie winny wypadkowi. PILOCI I KACZYŃSKI Z BŁASIKIEM.

  • ~JJ.2010-07-14 18:24

    Swiat sie smieje a my bawimy sie jak dzieci.Tylko umarli w lkatastrofie mogliby powiedziec jak bylo.

  • ~wnikliwy2010-07-14 17:44

    Re~kornel2010-07-14 14:08
    a ja czekam od 3 miesiecy az ktos odpowie na podstawowe pytanie "Po co ktos mialby organizowac zamach na rządowy samolot z Polski"? czekam na sensowne odpowiedzi a nie belkot w stylu "ruscy nienawidzą polaków".
    A ja czekam na wyjaśnienia załogi "ruskiego" IŁa, który kilkanaście min. wcześniej zerwał linię energetyczną (błąd czasu katastrofy) i cudem się uratował. Dwie zalogi popełniły ten sam błąd? Obydwa samoloty schodzłyi za nisko.

1 2 3 4 ... 6 starsze

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.
Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
Prognoza pogody i program TV