Tajniki wytwarzania narzędzi przez szympansy udało się odkryć biologom z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maksa Plancka w Lipsku, prowadzącym badania w Republice Kongo. Obserwując życie codzienne zwierząt, badacze wielokrotnie mieli okazję zobaczyć, jak szympansy łowią termity z kopców ziemi za pomocą długich patyczków. Jednak niektórym zwierzętom wędkowanie szło o wiele sprawniej, a na ich patykach zostawało więcej owadów.

Naukowcy postanowili zbadać, czy efektywność polowania zależy od konstrukcji szympansiej wędki. Wykonane z ukrycia nagrania wideo, dowiodły, że badacze mieli dobrą intuicję. Jak się okazało, niektóre szympansy, wykonując nową wędkę, rozgryzały jeden jej koniec tak, by przypominał pędzelek. Im wędka była bardziej postrzępiona na końcu, tym więcej termitów się nań łapało. Za pomocą tak zmodyfikowanych gałązek można było wyłowić aż 10 razy więcej owadów, niż używając tępo zakończonych wędek.

"Najwidoczniej szympansy dobrze wiedziały, na jakiej zasadzie działa wędka i znalazły sposób na udoskonalenie swojej techniki" - mówi w wywiadzie dla BBC Crickette Sanz, autorka badań oraz opisującej je pracy, która ukazała się na łamach pisma "Public Library of Science Biology".