W gabinetach resortu zapadają właśnie decyzje dotyczące sposobu funkcjonowania numeru alarmowego 112. Urzędnicy działają pod potężną presją czasu - 112 musi zacząć "dzwonić" przed Euro 2012. Oraz pod presją ministra Millera.

"Gdy jesienią zastąpił Grzegorza Schetynę, zawiesił funkcjonowanie rozporządzenia dotyczącego 112. To był szok, było one tworzone w bólach przez 7 lat lat i obowiązywało zaledwie kilka miesięcy" - wyjaśnia jeden z urzędników.

Reklama

Nasze nieoficjalne informacje potwierdza rzecznik ministra Małgorzata Woźniak: "Pracujemy nad nowym projektem rozporządzenia" - mówi i dodaje, że nowe oparte będzie na modelu z Krakowa: "Tam w krótkim czasie, przy stosunkowo niewielkich środkach, można było sprawnie zorganizować system zgłoszeń alarmowych dla numeru 112, ale także 998 (straż pożarna) i 999 (pogotowie ratunkowe)".

Autorem "krakowskiego modelu" jest ówczesny wojewoda małopolski, a dziś minister Jerzy Miller. Odkryliśmy, że budując tamtejsze Centrum Powiadamiania Ratunkowego, całkowicie ominął tryb przetargowy.

Reklama

"Od początku było wiadomo, że gros środków pochłonie program komputerowy. To serce systemu" - wyjaśnia osoba, która brała udział w pracach nad CPR.

Aplikacja służy operatorowi CPR do rejestrowania zgłoszeń - nagrywa je, a elektroniczne formularze przekazuje do straży lub pogotowia. Na cyfrowej mapie pokazuje miejsce, z którego dzwoni proszący o pomoc. Pomaga też dyspozytorowi, gdy dzwoni obcokrajowiec - program podsuwa operatorowi proste pytania w języku dzwoniącego.

Choć wiele firm teleinformatycznych oferuje podobne programy (np. Wasko z Gliwic) wojewoda zdecydował się na rozwiązanie czeskiej firmy MediumSoft, której reprezentantem w Polsce jest poznański CompWin.

Reklama

"Zostaliśmy poleceni (wojewodzie - red.) przez firmę MediumSoft jako ich partner technologiczny w Polsce" - odpisała na nasze pytania Katarzyna Wudarczyk z poznańskiej spółki. Polecenie okazało się skuteczne - z dokumentacji zgromadzonej w Urzędzie Zamówień Publicznych wynika, że pierwsza umowa z CompWin została podpisana przez wojewodę Millera 2 grudnia 2008 r. "Jej wartość wynosiła 52 tys. zł., czyli tuż poniżej progu 15 tys. Euro, od którego istnieje ustawowy obowiązek organizowania przetargu" - mówi rzecznik UZP Anita Wichniak-Olczak.

"Od szefostwa słyszeliśmy, że CompWin pracuje za darmo. Mieli brać niewielkie sumy za serwis ich aplikacji" - przyznaje "DGP" jeden z krakowskich urzędników.

czytaj dalej >>>



W rzeczywistości już po roku CompWin otrzymał kolejny przelew z konta UW w Krakowie. Kwotę 915 tys. zł - według umowy UW płacił "za dzierżawę" systemu. Tym razem wartość zamówienia zobowiązywała wojewodę do zorganizowania przetargu - ale ten się nie odbył.- Podstawą decyzji podjętej przez wojewodę był art. 67 ustęp 1 prawa o zmówieniach publicznych – informuje nas rzecznik UZP. Mówi on, że zamawiający może nie zorganizować przetargu, gdy jest tylko jeden jedyny producent danej rzeczy lub w przypadku zamówienia dotyczącego dzieła sztuki.

"To wtedy się zorientowaliśmy, że wykonawca został przesądzony podczas zawierania pierwszej umowy, tej o wartości poniżej progu, dla którego trzeba organizować przetargi. Bo po uruchomieniu systemu nie można go wyłączyć" - podejrzewa jeden z rozmówców.

Rzeczywiście - w momencie podpisywania drugiej umowy krakowski CPR już działał. I gdyby go wyłączyć np. przestałyby jeździć wozy straży pożarnej. W ten sposób tłumaczy uniknięcie przetargu rzecznik wojewody małopolskiego Joanna Sieradzka: "CPR jest miejscem wyjątkowo wrażliwym na wszelkie zmiany... demontaż systemu mógłby poważnie zakłócić jego pracę, a w sytuacji, gdy chodzi o życie i zdrowie ludzi (mamy pod opieką ok. 1,6 miliona osób) oraz o bezpieczeństwo mienia, nie można pozwolić sobie na żadne przerwy w działalności...".

To nie wszystko - jak ustaliliśmy, firmy dostały jeszcze jeden przelew za ten sam system. Na początku marca, dzięki formalnemu wnioskowi ministra Millera, środki ze specjalnej rezerwy budżetowej uruchomił minister finansów Jan Rostowski.

"Decyzją z 10 marca przeznaczyliśmy kwotę 3 mln zł z przeznaczeniem na kupno systemu informatycznego" - potwierdza rzecznik resortu finansów Magdalena Kobos.

Jaka firma dostała pieniądze, skoro już wcześniej otrzymala ponad milion złotych? Tym razem Urząd Wojewódzki w Krakowie zapłacił za „przejęcie na własność” systemu, gdyż wcześniej zgodnie z umowami jedynie go dzierżawił. W ten sposób do firm CompWin i MediumSoft bez przetargów trafiło ponad 4 mln zł.

Jednak to niewielka suma wobec zarezerwowanych już środków z dwóch programów unijnych na zbudowanie ogólnokrajowego systemu 112. Z danych dostępnych publicznie wynika, że koszt budowy wyniesie 450 mln zł. Wewnętrzny dokument MSWiA wskazuje, że sam system informatyczny będzie kosztował 300 mln zł!

Jak ustaliliśmy, pisane w resorcie rozporządzenie oparte będzie na modelu CPR funkcjonującym w Krakowie. To oznacza, że obydwie firmy mogą zaproponować gotowy produkt pod pisane dopiero prawo. Żadna inna firma nie będzie miała szans. Nawet jeśli dojdzie do przetargów.

W czwartek: Dlaczego NIK i strażacy krytykują pomysł ministra Milera i CPR